Oppositionen hotar ge SL ett ekonomiskt hål på 700 miljoner

Kristdemokraterna och övriga Alliansen i Stockholms läns landsting vill höja SL-taxan för att kunna bygga ut kollektivtrafiken och göra nödvändiga investeringar i till exempel tunnelbanan och Citybanan. Tillsammans med åtgärder för att minska kostnadsökningstakten tar Alliansen på så sätt ansvar för en ekonomi i balans. 

Nu hotar Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet med att göra gemensam sak med Sverigedemokraterna för att rösta bort taxehöjningen och därmed ge SL ett ekonomiskt hål på 700 miljoner kronor. Trafikplaneberedningens ordförande Karl Henriksson (KD) skriver på Svenska Dagbladets debattsida att han hoppas att oppositionen i stället vågar fatta beslut för en utbyggd kollektivtrafik.

Så här skriver Karl Henriksson i debattartikeln:

Därför måste priset på SL-kortet höjas

Sällan har vi i Alliansen fått så mycket kritik som när vi för några veckor sedan berättade att vi tänker höja SL-taxan. Men vi tänker inte låtsas som att Stockholm inte har stora utmaningar inför framtiden. Det här ställer stora krav på Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna, som hotar med att ge SL ett ekonomiskt hål på 700 miljoner kronor.

Stockholms län växer så det knakar. Det innebär bland annat att vi behöver investera i ny tunnelbana och bättre kapacitet på pendeltågen. Alliansens historiska utbyggnad av tunnelbanan betyder nio nya stationer – och vi hoppas kunna fatta beslut om ännu mer. Citybanan som invigs om två år kommer att fördubbla kapaciteten för pendeltågstrafiken. De här investeringarna kostar pengar. Pratet om bilälskande borgare som trampar på vanligt folk har ingen som helst grund. Kristdemokraterna och övriga Alliansen satsar mer än någonsin på kollektivtrafiken, för ett hållbart resande i Stockholmregionen. Vi föreslår en höjning av SL:s månadskort med 100 kronor eftersom vi bedömer att det är den bästa lösningen för alla stockholmare.

De fyra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har hittills sagt nej till en höjning av SL-taxan. Vi vill hävda att det är oansvarigt och att de i så fall medvetet slår hårt mot SL:s ekonomi. Oppositionen vet nämligen att deras egna ”skuggbudgetar” inte kommer att gå igenom. De har inga planer för hur de ska få landstinget att besluta om andra sätt att få intäkter till SL.

Ändå vill de bryta ut frågan om nivån på SL-taxan till en enda omröstning. Det betyder att de rödgrönbruna kommer att rösta igenom en budget som inte är fullt finansierad. Det kommer att bli upp till oss i den styrande Alliansen att lappa ihop de 700 miljoner som fattas för att kunna ha råd med den nya tunnelbanan och de andra, helt nödvändiga, investeringarna. En opposition utan ansvar kommer att slå direkt mot SL:s resenärer.

Att höja SL-taxan är inget roligt beslut. Det är inte heller det enda beslutet vi fattar för att öka SL:s intäkter. Vi tänker också minska tjuvåkningen, som gör att SL går miste om 250 miljoner kronor i intäkter om året, och vi satsar på att öka intäkterna från lokaler och reklam. Samtidigt vet vi att SL-månadskortet är förmånligt jämfört med övriga delar av landet, där man i de flesta fall får betala 1 000–1 500 kronor i månaden för ett länskort. Vi fattar dessutom andra beslut för att öka SL:s intäkter.

Att vara politiker innebär ibland att ta ansvar trots att du vet att inte alla applåderar. Låt oss hoppas att socialdemokrater, miljöpartister, vänsterpartister och sverigedemokrater vågar fatta beslut för en utbyggd kollektivtrafik i Stockholms län.

Karl Henriksson (KD)
ordförande för trafikplaneberedningen


Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Läs mer

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

Läs mer

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Läs mer

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Läs mer

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar

Läs mer

Nya mottagningar för den som slutar andas i sömnen

Omkring 300 000 svenskar får upprepade uppehåll i andningen under sömnen. Under torsdagen beslutade Alliansen i Stockholms läns landsting att de s

Läs mer

Beslut i dag om mer pengar till förlossningsvården

Under torsdagen fattade Alliansen i Stockholms läns landsting beslut om att höja den ekonomiska ersättningen till förlossningsvården. Från och m

Läs mer

”Sälj SAS och SJ så att trafiken blir bättre”

Kristdemokraterna Karl Henriksson och David Winerdal föreslår i dag att staten ska sälja bolag som SAS, Apoteket, SBAB, Swedavia och SJ. Anledninge

Läs mer

Nu ska kön till operation för barn minska

Kapaciteten för barnoperationer på Karolinska universitetssjukhuset kommer att öka. Kön inom dagkirurgin, med ungefär 700 barn, kommer därmed at

Läs mer

Ella Bohlin om Ipsos-undersökning om bland annat förlossningsvården

Enligt en Ipsos-undersökning som Dagens Nyheter har beställt ökar missnöjet med förlossningsvården i Stockholms stad. Ella Bohlin (KD) är polit

Läs mer

tai iwin