Oro över underskott i äldreomsorgen

– Den ekonomiska utvecklingen inom äldreomsorgen i Stockholms stad är mycket oroande. Trots ökade anslag fortsätter stadsdelarna visa upp stora underskott inom äldreomsorgen. Om underskotten fortsätter riskerar stora nedskärningar inom äldreomsorgen och en sådan utveckling vore helt oacceptabel.

Det säger Sofia Modigh (KD), vice ordförande för Stockholms stads äldrenämnd, med anledning av de stora underskott som aviseras i stadsdelsnämndernas tertialrapporter. Hon fortsätter:

– Trots kraftiga skattehöjningar förmår inte den rödgrönrosa majoriteten att klara sin budget och vi efterfrågar därför en tydlig plan om hur man tänker gå tillväga för att komma tillrätta med underskotten.

– Likaså vill vi ge uttryck för vår fortsatta oro för den successivt minskade valfriheten i Stockholms stad som orsakas av majoritetens förtjusning i återkommunalisering av väl fungerande verksamheter. Senaste exemplet är det mycket uppskattade, välfungerande och prisbelönta äldreboendet Sabbatsbergsbyn, som stadsdelsnämnden möjligen återtar i kommunal regi under ledning av Vänsterpartiet.

Stockholms stad rasar dramatiskt ner 48 platser och hamnar i år på plats 96 av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs företagsranking. Inte på tio år har staden placerat sig så dåligt.

– Detta faktum, förstärkt med de osäkra förutsättningarna för att bedriva äldreomsorg i fristående regi, minskar helt klart investeringsviljan inom ett välfärdsområde som är i stort behov av just investeringar för att möta en åldrande befolkning, säger Sofia Modigh (KD).

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär