Oro över underskott i äldreomsorgen

– Den ekonomiska utvecklingen inom äldreomsorgen i Stockholms stad är mycket oroande. Trots ökade anslag fortsätter stadsdelarna visa upp stora underskott inom äldreomsorgen. Om underskotten fortsätter riskerar stora nedskärningar inom äldreomsorgen och en sådan utveckling vore helt oacceptabel.

Det säger Sofia Modigh (KD), vice ordförande för Stockholms stads äldrenämnd, med anledning av de stora underskott som aviseras i stadsdelsnämndernas tertialrapporter. Hon fortsätter:

– Trots kraftiga skattehöjningar förmår inte den rödgrönrosa majoriteten att klara sin budget och vi efterfrågar därför en tydlig plan om hur man tänker gå tillväga för att komma tillrätta med underskotten.

– Likaså vill vi ge uttryck för vår fortsatta oro för den successivt minskade valfriheten i Stockholms stad som orsakas av majoritetens förtjusning i återkommunalisering av väl fungerande verksamheter. Senaste exemplet är det mycket uppskattade, välfungerande och prisbelönta äldreboendet Sabbatsbergsbyn, som stadsdelsnämnden möjligen återtar i kommunal regi under ledning av Vänsterpartiet.

Stockholms stad rasar dramatiskt ner 48 platser och hamnar i år på plats 96 av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs företagsranking. Inte på tio år har staden placerat sig så dåligt.

– Detta faktum, förstärkt med de osäkra förutsättningarna för att bedriva äldreomsorg i fristående regi, minskar helt klart investeringsviljan inom ett välfärdsområde som är i stort behov av just investeringar för att möta en åldrande befolkning, säger Sofia Modigh (KD).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde