Oro över underskott i äldreomsorgen

– Den ekonomiska utvecklingen inom äldreomsorgen i Stockholms stad är mycket oroande. Trots ökade anslag fortsätter stadsdelarna visa upp stora underskott inom äldreomsorgen. Om underskotten fortsätter riskerar stora nedskärningar inom äldreomsorgen och en sådan utveckling vore helt oacceptabel.

Det säger Sofia Modigh (KD), vice ordförande för Stockholms stads äldrenämnd, med anledning av de stora underskott som aviseras i stadsdelsnämndernas tertialrapporter. Hon fortsätter:

– Trots kraftiga skattehöjningar förmår inte den rödgrönrosa majoriteten att klara sin budget och vi efterfrågar därför en tydlig plan om hur man tänker gå tillväga för att komma tillrätta med underskotten.

– Likaså vill vi ge uttryck för vår fortsatta oro för den successivt minskade valfriheten i Stockholms stad som orsakas av majoritetens förtjusning i återkommunalisering av väl fungerande verksamheter. Senaste exemplet är det mycket uppskattade, välfungerande och prisbelönta äldreboendet Sabbatsbergsbyn, som stadsdelsnämnden möjligen återtar i kommunal regi under ledning av Vänsterpartiet.

Stockholms stad rasar dramatiskt ner 48 platser och hamnar i år på plats 96 av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs företagsranking. Inte på tio år har staden placerat sig så dåligt.

– Detta faktum, förstärkt med de osäkra förutsättningarna för att bedriva äldreomsorg i fristående regi, minskar helt klart investeringsviljan inom ett välfärdsområde som är i stort behov av just investeringar för att möta en åldrande befolkning, säger Sofia Modigh (KD).

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning