Överbudspolitik – var god skölj

Krönika av Stig Nyman (KD), landstingsråd i Stockholm, i tidningen Kristdemokraten.

Under relativt många år har jag haft förmånen att delta i utformning av tandvårdens villkor, främst i fråga om barn och unga, inom ramen för det som är en landstingsuppgift.

Redan 1992 tog jag initiativet till införandet av en ”Tandvårdspeng” i mitt landsting. Det var Sveriges första vårdval – landstinget bestämde vårdens innehåll och kvalitet och bestämde ersättningen. Valet att välja Folktandvården eller privat tandvård blev en familjeangelägenhet.

Sedan sommaren 2008 har jag uppdraget som ordförande i nämnden för statligt tandvårdsstöd, det vill säga från och med den nuvarande tandvårdsreformens start sommaren 2008.

Det finns många föreställningar om vad reformen betytt. Snart möts föreställningarna av fakta på bordet. Utan av avslöja något av innehållet, så kommer Tandvårds- och Läke-medels-förmånsverket inom kort att lämna en uppföljningsrapport av reformens resultat till socialdepartementet.

I vårt senaste landstingsfullmäktige behandlades en motion från Vänsterpartiet med förslag om att landstingets ansvar för barn- och ungdomstandvården skulle vidgas till att omfatta personer till och med det år de fyller 21 år. Nu gäller 19 år. Miljöpartiets bidrag till ärendet var ett överbud. Man vill höja gränsen för fri tandvård upp till och med det år man fyller 23 år. Vällovligt och omtänksamt kan det tyckas. Inte så välbetänkt, tycker jag.

Jag ville få besked om varför det skulle vara så angeläget för landstinget att överta ett statligt ansvar. Skälet, som jag kunde tolka det, är att ungdomar mellan 19 och 23 år inte har råd att förlita sig på det statliga allmänna tandvårdsbidraget på 300 kronor per år upp till 29 års ålder. Att besöksfrekvensen går ner efter 19-årsdagen är i första hand ett ansvar för den enskilde, som under många år fått goda råd och kunskap om hur man lämpligen sköter sin munhälsa för att nedbringa tandvårskostnader under vuxenlivet.

Folktandvården som dominerar inom barn- och ungdomstandvården borde kunna medverka till att de unga vuxna som man skött sedan späd ålder satte i system att kalla till undersökning och informera om tandvårdsbidraget. Det kan privattandläkarna också göra. Hur kommer det sig att ni i MP och V som vurmar för att sänka rösträttsåldern till 16 år inte tilltror 19-23-åringarna att kunna klara sin munhygien så bra att man kan slippa ”dyra” tandläkaravgifter.

Den frågan fick jag inte svar på.

Stig Nyman (KD)

Landstingsråd

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan