Överdäcka Södertäljevägen!

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden och vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus, driver frågan om att Södertäljevägen ska överdäckas mellan Liljeholmen och Årstadal. Stockholms stads budget för 2014 fastslår att det är angeläget att göra om Södertäljevägen till en stadsgata. I dagens DN (20/1) presenterar ett arkitektföretag ett förslag på hur arbetet kan gå vidare.

− Det är mycket positivt att frågan om överdäckning av Södertäljevägen är levande och att det finns konkreta förslag på hur vi går vidare. Nästa steg är att vi inom alliansen driver denna fråga vidare så att vi kan presentera konkreta lösningar på hur vi kan knyta samman Liljeholmens delar, säger Erik Slottner (KD).

− En överdäckning har flera fördelar. Vi skapar en mer mänsklig stadsmiljö och kopplar samman stadens olika delar, vilket går i linje med Stockholms översiktsplan promenadstaden. Vi frigör dessutom ytor för bostäder, kontor eller till exempel en park och ett sportcentrum, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Erik Slottner har tidigare lyft denna fråga, till exempel i DN (9/12 2013)

Direktpress skriver om Erik Slottners utspel. Läs mer här

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare