P-avgifter – inte stadens kassako

Ikväll den 27 juni, beslutar Stockholms stads kommunfullmäktige om en ny parkeringsstrategi. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus riktar skarp kritik mot den rödgrönrosa majoritetens förslag till strategi och menar att de missbrukar systemet med parkeringsavgifter.

– Parkeringsavgifter ska användas för att motverka trängsel, inte som kassako för staden. Det är därför obefogat och helt orimligt att den rödgrönrosa majoriteten nu väljer att införa parkeringsavgifter på flera gator och i områden där trängseln är obefintlig, det menar Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Det är också beklagligt att det nya förslaget till parkeringsstrategi försvårar vardagen för alla de personer med funktionshinder som är beroende av bilen. Det kommer både bli dyrare och krångligare att få parkeringstillstånd för dem, säger Mikael Valier (KD), gruppledare i Trafiknämnden.

– Några andra som drabbas oproportionerligt hårt av den nya parkeringsstrategin är vi stockholmare som gillar att åka motorcykel. De avgifter som man som motorcyklist kommer att behöva betala för att parkera i och med de rödgrönrosas förslag, motsvarar inte alls den yta som det tar i anspråk att parkera en motorcykel, menar Mikael Valier (KD).

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning