Patienten i centrum

Jag har i egenskap av vald landstingspolitiker länge slagits för Offentlig Privat Samverkan (OPS) i en vidare form. I dagens Svenska Dagbladet kan man se hur Skanska vill utforma Nya Karolinska Solna och på deras hemsida kan man se förslag på hur ett patientmöte kan komma att se ut på NKS.
Självfallet så är det i slutändan ett politiskt ansvar att utforma villkoren för vården. Så är det idag och så bör det vara imorgon. Jag välkomnar dock alla som har kreativa idéer och som vill bidra till utvecklingen av en god vård. Att säga att företag inte kan bidra i detta arbete är inskränkt, i alla ordets meningar.
Stig Nyman (KD)

Forsknings- och äldrelandstingsråd

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt