Pendelbåtar får köra i 30 knop

Pressmeddelande 27 juli 2015

Länsstyrelsen beslutade i tisdags att svävare ska få köra i upp till 30 knop till Ekerö och Rindö i samband med tester under september och oktober. Syftet är att förbereda för SL:s snabbgående pendelbåtslinjer.

– Vi ska mäta hur stort vågsvallet blir och dess påverkan på miljön, mäta hur mycket buller båtarna ger och se hur tidtabeller kan utformas. Precis som vi kristdemokrater lovade före valet kan vi genom högre hastigheter få ner restiderna ungefär en halvtimme och underlätta arbetspendlandet till sjöss, säger Christina Blom Andersson (KD), ersättare i landstingets trafiknämnd och ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö.

Stockholms läns landsting har beslutat att införa flera nya pendelbåtslinjer efter framgångarna för Sjövägen som Kristdemokraterna tagit initiativ till. Nu har Länsstyrelsen gett dispens för tre sträckor: Riddarholmen-Ekerö, Slussen-östra Rindö samt Mariefred-Ekerö. Enligt beslutet får dessutom svävare användas på sträckorna.

– Det specialutvecklade eldrivna svävarfartyget BB Green kommer att användas vid testerna. Fördelarna är att mindre energi går åt, att svallvågorna blir mindre och att det är mycket miljövänligt. Förhoppningsvis kan de som bor i Ekerö och Rindö få sina nya pendelbåtar på plats nästa år eller 2017, säger Christina Blom Andersson.

För mer information:cba
Christina Blom Andersson (KD)
Trafiknämnden och Ekerö kommun

Roksana Parsan