Planerna för tunnelbanan räcker inte

Tunnelbanekarta med de nya stationerna.

I en debattartikel som publicerats av Dagens Industri skriver Kristdemokraternas distriktsordförande i Stockholms län och Stockholms stad att det redan är dags att gå tillbaka till planeringsbordet för att ta fram en långsiktig tunnelbanelösning för Stockholm.

Stockholmsöverenskommelsen som presenterades i höstas är en historisk satsning med flera nödvändiga åtgärder för tunnelbanan. Men mer långsiktighet behövs. Så här skriver Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden i landstinget och ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län, och Caroline Szyber, riksdagsledamot och ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad:

Trots de goda förslagen i Stockholmsöverenskommelsen är det viktigt att tillåta sig att vara självkritisk och medge att en del stora frågetecken kvarstår. Det handlar om rena brister i hur planerna har gjorts upp. En långsiktig plan som tar sikte på att möta framtidens behov saknas eller har fått stå tillbaka till förmån för projekt som har varit möjliga att genomföra inom en snar framtid.

En etapp 2 för tunnelbanan bör utgå från framtidsområden där människor kommer att bo och arbeta. I debattartikeln nämns flera sådana områden:

• Viksjö, Järfälla kommun
  • Älta, Nacka kommun
  • Orminge, Nacka kommun
  • Lidingö centrum
  • Älvsjö
  • Täby
  • Arninge, Täby kommun

Här finns artikeln i sin helhet på di.se >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde