Planerna för tunnelbanan räcker inte

Tunnelbanekarta med de nya stationerna.

I en debattartikel som publicerats av Dagens Industri skriver Kristdemokraternas distriktsordförande i Stockholms län och Stockholms stad att det redan är dags att gå tillbaka till planeringsbordet för att ta fram en långsiktig tunnelbanelösning för Stockholm.

Stockholmsöverenskommelsen som presenterades i höstas är en historisk satsning med flera nödvändiga åtgärder för tunnelbanan. Men mer långsiktighet behövs. Så här skriver Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden i landstinget och ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län, och Caroline Szyber, riksdagsledamot och ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad:

Trots de goda förslagen i Stockholmsöverenskommelsen är det viktigt att tillåta sig att vara självkritisk och medge att en del stora frågetecken kvarstår. Det handlar om rena brister i hur planerna har gjorts upp. En långsiktig plan som tar sikte på att möta framtidens behov saknas eller har fått stå tillbaka till förmån för projekt som har varit möjliga att genomföra inom en snar framtid.

En etapp 2 för tunnelbanan bör utgå från framtidsområden där människor kommer att bo och arbeta. I debattartikeln nämns flera sådana områden:

• Viksjö, Järfälla kommun
  • Älta, Nacka kommun
  • Orminge, Nacka kommun
  • Lidingö centrum
  • Älvsjö
  • Täby
  • Arninge, Täby kommun

Här finns artikeln i sin helhet på di.se >>

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem