Portade huliganer ska hållas borta

För ett år sedan fick Polisen möjlighet att upprätta ett aktuellt register över portade fotbollssupportrar i syfte att kunna skapa ordning och reda i samband med fotbollsmatcher, men registret fungerar inte som tänkt. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus kräver därför att lagen skärps så att ID-kontroller blir möjligt.

– Trygghet i samband med fotbollsmatcher är en viktig fråga i Stockholm. Vi behöver därför skapa förutsättningar att upprätthålla de regler som finns. Låt fotbollsarrangören kräva ID-kort för att hålla portade supportrar borta från läktaren. Det är också viktigt att fotbollsklubbarna har full information om hur många och vilka av det egna lagets supportrar som portats av polisen, säger Erik Slottner (KD).

– Det är orimligt att arrangören inte får avkräva identitet. I många andra sammanhang är det en självklarhet att styrka att man är behörig, som när man exempelvis ska hämta ut ett paket på posten. Detsamma ska givetvis kunna gälla fotbollssupportrar, om det krävs för att upprätthålla ordning i samband med match, avslutar Slottner.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör