Portade huliganer ska hållas borta

För ett år sedan fick Polisen möjlighet att upprätta ett aktuellt register över portade fotbollssupportrar i syfte att kunna skapa ordning och reda i samband med fotbollsmatcher, men registret fungerar inte som tänkt. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus kräver därför att lagen skärps så att ID-kontroller blir möjligt.

– Trygghet i samband med fotbollsmatcher är en viktig fråga i Stockholm. Vi behöver därför skapa förutsättningar att upprätthålla de regler som finns. Låt fotbollsarrangören kräva ID-kort för att hålla portade supportrar borta från läktaren. Det är också viktigt att fotbollsklubbarna har full information om hur många och vilka av det egna lagets supportrar som portats av polisen, säger Erik Slottner (KD).

– Det är orimligt att arrangören inte får avkräva identitet. I många andra sammanhang är det en självklarhet att styrka att man är behörig, som när man exempelvis ska hämta ut ett paket på posten. Detsamma ska givetvis kunna gälla fotbollssupportrar, om det krävs för att upprätthålla ordning i samband med match, avslutar Slottner.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun