Stockholms tunnelbana först i världen med alkolås

Stockholm den 8 november 2013

Tunnelbanan i Stockholm kommer efter initiativ från Kristdemokraterna att bli först i världen att utrustas med alkolås. Dessutom kommer samtliga tunnelbanetåg att byggas om och utrustas med fler platser för barnvagnar och rullstolar.

Tunnelbanans blå linje.

– Alkolås handlar om säkerhet. Vi vill att de som åker med tunnelbanan ska få en så trygg och säker resa som möjligt, säger Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

– Arbetet med att utrusta samtliga fordon i SL-trafiken med alkolås startade med en motion från Kristdemokraterna 2005. Redan i dag finns alkolås i alla SL:s bussar och nu inför vi det även i tunnelbanan. Det är förmodligen ovanligt med tunnelbaneförare som kör alkoholpåverkade, men alkoholmissbruk är en hemlighet som många bär på i vårt samhälle och ibland gör folk dumma saker. Ifall omdömet sviktar ska tekniken sätta stopp, säger Karl Henriksson.

Trafiknämnden beslutar på tisdag att tunnelbanetågen ska byggas om 2015–2020. Karl Henriksson, som är ordförande i trafiknämndens färdtjänst- och tillgänglighetsberedning, gläds över ökade möjligheter för personer som sitter i rullstol att åka med tunnelbanan.

Karl Henriksson (KD)– Trängseln är ett jätteproblem i tunnelbanan, och den drabbar speciellt personer med rullstol eller barnvagnar. Nu anpassar vi tunnelbanan för att ta emot fler passagerare och hänvisar fler platser för rullstolsburna, vilket kommer att öka tillgängligheten på tågen betydligt, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Uppdaterat:
Här kan du lyssna på en längre intervju med Karl Henriksson i P4 Radio Stockholm morgon. Scrolla fram till 43 minuter in i sändningen.

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik