Rädda grillkiosken och blomsterbutiken på Fridhemsplan

Blomsterkiosken och grillkiosken på Fridhemsplan måste räddas. Miljöpartiets och övriga majoritetens planer på att ta bort dessa uppskattade verksamheter är djupt olyckliga. Att skapa en bredare trottoar men med färre aktörer är knappast ett bra sätt att utveckla Fridhemsplan på.

Det anser Erik Slottner (KD) gruppledare i stadshuset, Mikael Valier (KD) gruppledare i trafiknämnden och Emil Öberg (KD), gruppledare i Kungsholmens stadsdelsnämnd, med anledning av planerna för nya Fridhemsplan som trafiknämnden ska fatta beslut om torsdagen den 19 maj.

– Det myllrande trottoarliv som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger sig vilja främja med planen om Fridhemsplans upprustning för tankarna till kontinenten och städer som Paris. För Kristdemokraternas del får Drottningholmsvägen förstås gärna bli mer likt Paris. Men den som någon gång promenerat i Paris vet också att gatulivet där rymmer såväl espressobarer som tobakskiosker och små blomsterbutiker på trottoarerna med täta mellanrum. Varför då just dessa inslag måste bort är för mig obegripligt, säger Erik Slottner (KD).

– Visst behövs en upprustning av den idag mörka och lite trista ytan vid Fridhemsplan längs Drottningholmsvägens norra sida – men för att det ska bli en attraktiv plats för folkliv och umgänge behövs mer än en plats för gott kaffe. Både blomsterkiosken och grillkiosken är högt uppskattade bland Kungsholmsborna, men inte bara hos dem. För många stockholmare är Fridhemsplan en knutpunkt i vardagspendlingen, en vardag som förstås förenklas av att snabbt och smidigt kunna köpa med en fin blombukett till kvällens middag eller en grillkorv för att stilla en kurrande mage på väg hem från jobbet, säger Mikael Valier (KD).

– Fridhemsplan behöver verkligen bli mer gästvänligt, men med det svartvita tomma golv som nu föreslås riskerar vi snarare att få ett nytt Sergels Torg än en trevlig mötesplats. Kristdemokraterna vill gärna se en upprustad plats längs Drottningholmsvägens norra sida, en bred trottoar med utrymme för både uteserveringar och de uppskattade kioskerna. Så byggs ett Fridhemsplan där människor kan trivas, säger Emil Öberg (KD).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde