Rädda grillkiosken och blomsterbutiken på Fridhemsplan

Blomsterkiosken och grillkiosken på Fridhemsplan måste räddas. Miljöpartiets och övriga majoritetens planer på att ta bort dessa uppskattade verksamheter är djupt olyckliga. Att skapa en bredare trottoar men med färre aktörer är knappast ett bra sätt att utveckla Fridhemsplan på.

Det anser Erik Slottner (KD) gruppledare i stadshuset, Mikael Valier (KD) gruppledare i trafiknämnden och Emil Öberg (KD), gruppledare i Kungsholmens stadsdelsnämnd, med anledning av planerna för nya Fridhemsplan som trafiknämnden ska fatta beslut om torsdagen den 19 maj.

– Det myllrande trottoarliv som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger sig vilja främja med planen om Fridhemsplans upprustning för tankarna till kontinenten och städer som Paris. För Kristdemokraternas del får Drottningholmsvägen förstås gärna bli mer likt Paris. Men den som någon gång promenerat i Paris vet också att gatulivet där rymmer såväl espressobarer som tobakskiosker och små blomsterbutiker på trottoarerna med täta mellanrum. Varför då just dessa inslag måste bort är för mig obegripligt, säger Erik Slottner (KD).

– Visst behövs en upprustning av den idag mörka och lite trista ytan vid Fridhemsplan längs Drottningholmsvägens norra sida – men för att det ska bli en attraktiv plats för folkliv och umgänge behövs mer än en plats för gott kaffe. Både blomsterkiosken och grillkiosken är högt uppskattade bland Kungsholmsborna, men inte bara hos dem. För många stockholmare är Fridhemsplan en knutpunkt i vardagspendlingen, en vardag som förstås förenklas av att snabbt och smidigt kunna köpa med en fin blombukett till kvällens middag eller en grillkorv för att stilla en kurrande mage på väg hem från jobbet, säger Mikael Valier (KD).

– Fridhemsplan behöver verkligen bli mer gästvänligt, men med det svartvita tomma golv som nu föreslås riskerar vi snarare att få ett nytt Sergels Torg än en trevlig mötesplats. Kristdemokraterna vill gärna se en upprustad plats längs Drottningholmsvägens norra sida, en bred trottoar med utrymme för både uteserveringar och de uppskattade kioskerna. Så byggs ett Fridhemsplan där människor kan trivas, säger Emil Öberg (KD).

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär