Reflexioner 2008:13

2008-04-18
Reflexioner 2008:13

Invigning i veckan
I onsdags hade jag förmånen att medverka vid invigningen av Centrum för psykiatriforskning, Stockholm. Detta är ett ytterligare exempel på fruktbärande samarbete mellan landstinget och Karolinska Institutet. Här finns nu en ny, gemensam FoUU-enhet för psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, rättspsykiatri, rättspsykiatri och beroendevård. Jag vill önska medarbetarna och ledningen och kommande forskare all framgång i ett synnerligen viktigt forsknings- och utvecklingsarbete.

Det politiska klimathotet…
När jag fick del av nyheten att Kristina Axén Olin valde att lämna finansborgarrådsuppdraget, så var en av mina reflexioner att politiskt förtroendevalda på viktiga uppdrag i samhället är utsatta för ett klimathot. De allra flesta som uttalat sig och kommenterat Kristinas avgång respekterar beslutet, det gör jag också. Och i flera kommentarer från krönikörer och andra opinionsbildare kan vi läsa, att det blir allt svårare att kombinera familjeliv med tunga politiska uppgifter. Det är troligen sant.
Vilket ansvar har vi själva? Vilket ansvar har våra partiorganisationer? Vilket ansvar har medierna?
I veckan har Timbro lanserat en rapport som betitlats ”Ett oavvisligt samhällsintresse”. Den handlar om bl.a. mediedrev riktade mot framträdande politiker. Ett par exempel är Sahlinaffären 1995 och dataintrångsaffären 2006. Visst minns vi? Båda affärerna fick politiska konsekvenser, men fråga är väl om de s.k. mediedreven hade kunnat vara mer balanserade, utan att förlora i sak.
Partiorganisationerna har ett ansvar för att de personer som nomineras till ansvarsfulla uppgifter får allt tänkbart stöd både i med- och motgång. Jag tycker att Kristinas avgång borde leda till överläggningar i alla partiorganisationer med utgångspunkt i frågan huruvida det egna partiets främsta företrädare får det stöd de behöver.
Och vi har naturligtvis ett stort ansvar själva för det politiska klimatet. Det är vår uppgift – och ingen annans – att medverka till ett sansat samtal i stället för oresonlig debatt i varje fråga. Debatten behövs naturligtvis, ibland för demokratins skull och ibland för klarhetens skull, men vi kan väl vara tydliga utan att i varje läge välja de hårda angreppen.

Ett tänkvärt citat:
”Om du alltid säger ”vi får se” händer det aldrig något någonsin.”
Nalle Puh/ AA Milne

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos