Reflexioner 2008:13

2008-04-18
Reflexioner 2008:13

Invigning i veckan
I onsdags hade jag förmånen att medverka vid invigningen av Centrum för psykiatriforskning, Stockholm. Detta är ett ytterligare exempel på fruktbärande samarbete mellan landstinget och Karolinska Institutet. Här finns nu en ny, gemensam FoUU-enhet för psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, rättspsykiatri, rättspsykiatri och beroendevård. Jag vill önska medarbetarna och ledningen och kommande forskare all framgång i ett synnerligen viktigt forsknings- och utvecklingsarbete.

Det politiska klimathotet…
När jag fick del av nyheten att Kristina Axén Olin valde att lämna finansborgarrådsuppdraget, så var en av mina reflexioner att politiskt förtroendevalda på viktiga uppdrag i samhället är utsatta för ett klimathot. De allra flesta som uttalat sig och kommenterat Kristinas avgång respekterar beslutet, det gör jag också. Och i flera kommentarer från krönikörer och andra opinionsbildare kan vi läsa, att det blir allt svårare att kombinera familjeliv med tunga politiska uppgifter. Det är troligen sant.
Vilket ansvar har vi själva? Vilket ansvar har våra partiorganisationer? Vilket ansvar har medierna?
I veckan har Timbro lanserat en rapport som betitlats ”Ett oavvisligt samhällsintresse”. Den handlar om bl.a. mediedrev riktade mot framträdande politiker. Ett par exempel är Sahlinaffären 1995 och dataintrångsaffären 2006. Visst minns vi? Båda affärerna fick politiska konsekvenser, men fråga är väl om de s.k. mediedreven hade kunnat vara mer balanserade, utan att förlora i sak.
Partiorganisationerna har ett ansvar för att de personer som nomineras till ansvarsfulla uppgifter får allt tänkbart stöd både i med- och motgång. Jag tycker att Kristinas avgång borde leda till överläggningar i alla partiorganisationer med utgångspunkt i frågan huruvida det egna partiets främsta företrädare får det stöd de behöver.
Och vi har naturligtvis ett stort ansvar själva för det politiska klimatet. Det är vår uppgift – och ingen annans – att medverka till ett sansat samtal i stället för oresonlig debatt i varje fråga. Debatten behövs naturligtvis, ibland för demokratins skull och ibland för klarhetens skull, men vi kan väl vara tydliga utan att i varje läge välja de hårda angreppen.

Ett tänkvärt citat:
”Om du alltid säger ”vi får se” händer det aldrig något någonsin.”
Nalle Puh/ AA Milne

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde