Reflexioner 2008:25

2008-10-03
Reflexioner 2008:25

Stort intresse för Nya Karolinska bland finansiärer och byggare
Ännu en milstolpe är på plats. Den har dagens datum och anger att det är fullständigt klart, att projektet närmar sig förverkligande.
Idag möttes uppemot 250 personer till NKS marknadsdag om OPS-upphandlingen. Det finns uppenbarligen ett mycket stort intresse bland ledande europeiska investerare och byggbolag att finansiera, bygga och förvalta det nya universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna.
Informationsdagen på Sky City Arlanda är den formella starten på Landstingets upphandlingsprocess. Marknadsaktörerna fick idag vid ett och samma tillfälle den första samlade informationen om upphandlingsprocessen. Nu publiceras en så kallad informationspromemoria som översiktligt presenterar projektet och den process som nu startar med prekvalificering fram till inledningen av nästa år.
Investerare och byggbolag från bl.a. Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland och Frankrike var representerade.
Upphandlingsprocessen ska vara klar våren 2010 då ett avtal ska tecknas med utvalt konsortium. Byggstart för sjukhuset inleds kring årsskiftet 2010/11. Upphandlingen omfattar inte den sjukvård, utbildning och forskning som ska bedrivas på Nya Karolinska Solna, ej heller den medicintekniska utrustningen.
Jag är glad och tacksam, ödmjuk och förväntansfull inför den fortsatta processen. Jag tror inte att vi behöver vara oroliga för att det inte skulle bli tillräcklig konkurrens om detta stora projekt.

Smaklig måltid på Capio St Göran…
Med anledning av den aktuella debatten om kost på sjukhus har jag fått möjlighet att provsmaka patientmaten på Capio S:t Görans Sjukhus nu på måndag. (Det är inte så att jag ska läggas in, det är ett studiebesök…) Där bereds maten portion för portion med ånguppvärmning, vilket ger helt nya möjligheter i fråga om näringsinnehåll, hygien och kvalitet. Patienterna är de största vinnarna tillsammans med personalen. Detta är ett exempel på valfrihet och säkerhet i skön förening. Och så har jag hört att miljön vinner på det här sättet att erbjuda patienterna mat.
I köket blir det plats för spännande samtal om framtidens patientmat och olika lösningar för tillagning av patientkost på sjukhusen i Stockholms läns landsting.
Från sjukhuset medverkar bl.a. Eva Thuresson, vice vd och Anders Persson, informatör på Capio St Görans Sjukhus.

Ett tänkvärt citat:
” Och i ärlighetens namn Mona; Vad sägs om en mobbningsombudsman? Med tanke på hur S och MP just nu behandlar den tänkta kartellkollegan Lars Ohly…”
Göran Hägglund, partiledare, KD,
på tal om s-förslaget om ”integritetsombudsman”

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde