Reflexioner 2008:26

2008-10-10
Reflexioner 2008:26

Så bra det kan bli
I tisdags så sammanträdde landstingsfullmäktige. En av de frågor vi diskuterade och beslutade om handlar om att landstinget från och med nästa år skall teckna flerårsavtal med de vårdgivare landstinget beställer hälso- och sjukvård från. Det gäller inte primärvården, som ju ersätts enligt reglerna för Vårdval Stockholm.
I fråga om inriktning och innehåll etc. så blev vi överens över alla block- och partigränser. Det som till sist skiljde blocken åt var tiden för flerårsavtalen. Alliansen förordade treåriga avtal, oppositionen tvååriga. Nu blev beslutet treåriga avtal. För framtiden bör det, enligt min och många andras mening, handlar om fyraåriga avtal. På så sätt kan vi finna fördelen av att avtalsperioden går ett år utöver mandatperiod om avtalen träffas, som nu blir fallet från och med 2009. Nästa avtal tecknas 2011, och därefter 2015 osv.
Värdet med detta ligger i att beställarna och vårdgivarna får planeringshorisonter som blir långsiktiga jämfört med dagens ordning med ettåriga avtal som ofta inte tecknas förrän en bra bit in på avtalsåret.
Beställaransvaret får också ny karaktär. I stället för ständig koncentration på detaljfrågor, ändringsanspråk från ömse håll etc. får man äntligen möjlighet att fördjupa och bredda debatt och underlag, hinna skaffa sig mer av omvärldskunskap och fokusera på väsentligheter utöver lokala budgetdetaljer.
Så bra kan det bli om partiernas gruppledare klokt och framsynt vågar lägga lite prestige åt sidan för helhetens skull. Och tänk så mycket större respekt politiskt eniga beslut kan föra med sig.

”Hållbar sjukvård” – utopi eller realistiskt mål…
I går hade jag förmånen att delta i ett av Handelshögskolan/IFL/Leading Health Care, Swecare och Goodpoint AB arrangerade. Här möttes representanter för läkemedelsföretag, medicinsk tekniska industrin, vårdgivare etc. och ett par landstingspolitiker.
Carl Benett, huvudägare och ordförande i Getingekoncernen inledde på ett positivt utmanande sätt. Det handlar bl.a. om samverkan mellan staten, landstingen, akademien och industrin. Praktiskt realism parad med uppmuntrande framtidsvisioner präglade hela dagen. Jag tror att de flesta av oss som var med går vidare med funderingar på vad vi kan göra, enskilt och gemensamt för att uppnå en hållbar sjukvård.
När jag lyssnade till Carl Benett, så tänkte jag så här. Jag tror att han har rätt och nu är frågan vad drar jag för slutsats för egen del i de funktioner jag har i Stockholms läns landsting och i SKL. En sak är jag redan klar över. Jag vill medverka till att visionen om samverkan i forskning och utveckling – nära vården, skall kunna manifesteras i ett flerpartsavtal, där regeringen via tre departement deltar, alla landsting – enskilt eller via SKL, akademien (i vår del av världen: KI, KTH, SU och Handels) och den forskande läkemedelsindustrin och den medicin tekniska industrin.
Och ett annat initiativ har jag redan tagit i juni i år… Stockholms läns landsting skall besluta om ett visions-, forsknings- och utvecklingsprogram i september nästa år.

Ett tänkvärt citat:
”Då och då snubblar människorna över en sanning, men de flesta reser sig upp och skyndar vidare som om ingenting hade hänt…”
Sir Winston Churchill

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat