Reflexioner 2008:33

2008-11-26
Reflexioner 2008:33

Ett otillständigt tilltag av sossarna
När ungefär halva sjukvårdsdebatten återstod idag på budgetfullmäktiges andra dag, utnyttjade sossarnas gruppledare, Ingela Nylund Watz, sin företrädesrätt som gruppledare att bryta talarordningen och yrkar på återremiss av budgetärendet med hänvisning till ett av finanslandstingsrådet Catharina Elmsäter Svärd yttranden i den allmänpolitiska debatten igår. Kritiken framfördes redan igår, men i ett läge där den s-ledda oppositionens argument för den spretig sjukvårdspolitik började tryta, så träder hon upp på scenen, sossarnas gruppledare. Jag gissar att hon börjat inse att det är alltför svaga oppositionsargument, så nu är det bäst att höja rösten. Men varför i all världen väntar hon till dess att halva sjukvårdsdebatten fått pågå? Taktik för att optimera söndringen och öka möjligheten att öka massmedias intresse, är kanske svaret. Hon lyckades i varje fall flytta fokus från fullmäktiges egentliga funktion och ansvar till ett partiegoistiskt utspel.

Min sedan en tid svagt växande förhoppning om bredare uppgörelser över den s.k. blockgränsen har fått sig en allvarlig törn. Jag beklagar det djupt. Det finns välfärdsområden som kräver bred uppslutning för att få genomslag och hållbarhet, ett sådant område är hälso- och sjukvårdspolitiken. Dagens otillständiga tilltag från s med stöd av släpvagnarna v och mp har inte precis höjt min motivation att söka breda lösningar. Dag Larsson, som är vice gruppledare för sossarna i landstinget, brukar tala om värdet om breda och blocköverskridande uppgörelser. Snacka går ju…

Låt mig också dela med mig av det pressmeddelande som landstingsalliansens gruppledare gjort denna historiska eftermiddag:
”Socialdemokraterna med stödpartier tvingade fram en återremiss av landstingsbudgeten. En, i övrigt, splittrad opposition är därmed enig i att obstruera den demokratiska processen.

Landstinget har för första gången någonsin lyckats färdigförhandla avtalen med akutsjukhusen redan i november. Alliansen vill genom dessa avtal satsa flera hundra miljoner ytterligare på sjukvården i Stockholm. De extra pengarna till avtalen tas som vanligt från landstingets centrala medel.

– När vi vill satsa betydligt mer på sjukvården i Stockholm för att få bort vårdköerna så konstrar socialdemokraterna och fördröjer beslutet. Det gynnar varken patienter, sjukvården eller skattebetalarna, säger alliansens gruppledare i en gemensam kommentar.

– Att avtalen är färdiga i tid förbättrar sjukhusens förutsättningar att ge stockholmarna bättre vård. Socialdemokraternas och stödpartiernas obstruerande är djupt odemokratiskt, säger alliansens gruppledare.”

Ett tänkvärt citat, som är en repris på förra veckans…
”Livet består inte av att ha bra kort på hand utan av att spela dem man har väl.”
Josh Billings

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde