Reflexioner 2008:8

2008-03-02
Reflexioner 2008:8

Efter kvällens Agenda i SVT1:
Håll Mona Sahlin (s) ifrån inflytande på hälso- och sjukvårdspolitiken!!!

Mona Sahlin, socialdemokraternas partiledare, debatterade med Filippa Reinfeldt i kvällens Agenda i SVT1 om alliansens hälso- och sjukvårdspolitik i Stockholms läns landsting. Hon uttalade ett hot: ”från och med i dag är hälso- och sjukvårdspolitiken i Stockholms läns landsting en fråga om rikspolitik…”, det ska Mona se till. Hon avser att motarbeta den med all den kraft hon har. Att hon väljer att opponera är bra, bara hon håller sig till verkligheten och inte till de föreställningar om allianspolitiken, som hon levererade från i kväll i Agenda. Monas utspel innebär också att hon stänger för gemensamma tag i ett av välfärdens viktigaste reformområden. Det är inte låsta positioner vi behöver i hälso- och sjukvårdspolitiken.

Mona påstod i programmet, att Kalmar läns landsting har landets kortaste väntetider därför att det landstinget är s-styrt. Landstinget i Kalmar leds nu, sedan valet 2006 av socialdemokraterna, men väntetiderna kortades till dagens hälsosamma nivå med en kristdemokrat i ordförandeuppdraget i landstingsstyrelsen och i en borgerlig majoritet. Kristdemokraten heter Anders Andersson. Innan dess och under s-styre ledde inte kalmarlandstinget allsvenska ligan i fråga om korta väntetider. Längsta väntetiderna finns i s-ledda landsting, inte för tillfället s-ledda, utan sådana där man haft decennier på sig att visa vad deras politik innebär. Hittills har den lett till längre väntetider och sämre tillgänglighet på alla håll, jämfört med borgerligt styrda landsting. Mona efterlyste politiskt ansvar från alliansen i kvällens debatt. Hur ha hon det för egen del?

Mona påstår att Alliansen i Stockholms läns landsting lägger ner ”närakuterna” en efter en… Nio av de tolv som inrättades av sossarna sommaren innan valet 2006 blir kvar, i ny form som bättre motsvarar vårdbehoven och är väl spridda över länet. Mona Sahlins inlägg i Agenda för vilse de personer som tror mer på hennes propaganda än verkligheten, som de rimligen inte kan ha koll på. Koll på läget och vad som är sanning, borde dock en s-ledare med regeringschefsambitioner ha. Att närakuterna inrättades så sent under förra mandatperioden, berodde på att s-politiken fram till valrörelsens inledning inte inneburit kortare väntetider, snarare tvärtom. Sedan dess har inte socialdemokraterna i vårt landsting lanserats någon ny vårdpolitik, det har inte Mona Sahlin heller.

Riktigt illa tycker jag det blev i kvällens Agenda-debatt då Mona Sahlin försökte sig på konststycket att placera Karolinska Institutet och Radiumhemmet på sin planhalva, dvs. försöka antyda, att dessa allmänt respekterade institutioner skulle föredra en socialdemokratisk hälso- och sjukvårdspolitik. Med all respekt, en seriös politiker tar inte till den typen av argumentation. Kanske var det ett sätt för Mona Sahlin att höja rösten, eftersom de egna argumenten var så svaga.

Jag lovar göra vad jag kan fram till valet 2010 för att hålla Mona Sahlin (s) ifrån inflytande på hälso- och sjukvårdspolitiken.

Ett tänkvärt citat från Institute for Health Care Improvement, USA:

Motivate: Build Will and Optimism for Change
We develop and nurture will, energizing a movement for profound change in health care by:
· Bringing people and organizations together, crossing traditional boundaries,
to cooperate, to share lessons, and to encourage each other
· Identifying boldly the gaps~we need to close
· Setting forth a clear vision of the future
· Helping the public to understand and demand the improvement that is needed and possible

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De