Reflexioner 2008:9

2008-03-14
Reflexioner 2008:9

Nya Karolinska – nu tar vi ett steg till…
På tisdag, den 18 mars, beslutar landstingsstyrelsen om nästa steg i byggandet av Nya Karolinska Solna. Den 8 april beslutar landstingsfullmäktige. Då befinner vi oss i ett läge att gå från projektorganisation till genomförande. Beslutet är historiskt och kommer att få betydelse för befolkning, patienter och medarbetare för årtionden framöver.
Stockholms läns landsting är nära beslut att anta en större utmaning än kanske någon gång tidigare. För drygt 40 år sedan togs motsvarande beslut för Huddinge sjukhus. Däremellan har landstinget byggt nytt i Norrtälje och uppfört Astrid Lindgrens Barnsjukhus.
Nu handlar det inte bara om att uppföra en byggnad. I förslaget till beslut på tisdag står det också följande: ”att uppdrag åt landstingsstyrelsen att ansvara för planering och genomförande av byggnation av och verksamhetsinnehåll i det nya universitetssjukhuset”. Och den senare delen av uppdraget kommer att få konsekvenser för all övrigt hälso- och sjukvård i landstinget.
Som ordförande i landstingsstyrelsens FoUU-utskott, som i samarbete med den nya förvaltningen skall bereda uppförandet, ser jag fram emot ett konstruktivt och fruktbärande samarbete med alla intressenter, patientföreträdare, medarbetare och chefer. Formerna för det vill jag återkomma till efter fullmäktigebeslutet.

Lyckad patientsäkerhetskonferens
Förra fredagen genomförde landstinget en synnerligen lyckad patientsäkerhetskonferens i Aula Magna. Omkring 500 deltagare bidrog till det lyckade resultatet tillsammans med många mycket duktiga och engagerade seminarieföreläsare. Ett varmt tack till alla, som medverkade till konferensen, som många ville skulle återkomma varje år. Det är svårt att tänka sig ett bättre betyg. Engagemanget visar, att frågorna som rör patientsäkerhet är synnerligen angelägna. Nu kan vi se fram emot en nationell konferens i Stockholmsmässan i mitten av september i år. Tänk om det på nästa nationella konferens finns skäl att utnämna stockholmsregionen till det område i Europa som har den högsta patientsäkerheten…?! Låt oss arbete för det.

Ett tänkvärt citat:
Sporrade individer gör att det omöjliga blir möjligt, och är fast beslutna att bevisa det.
Okänd klok tänkare

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem