Reflexioner 2008:9

2008-03-14
Reflexioner 2008:9

Nya Karolinska – nu tar vi ett steg till…
På tisdag, den 18 mars, beslutar landstingsstyrelsen om nästa steg i byggandet av Nya Karolinska Solna. Den 8 april beslutar landstingsfullmäktige. Då befinner vi oss i ett läge att gå från projektorganisation till genomförande. Beslutet är historiskt och kommer att få betydelse för befolkning, patienter och medarbetare för årtionden framöver.
Stockholms läns landsting är nära beslut att anta en större utmaning än kanske någon gång tidigare. För drygt 40 år sedan togs motsvarande beslut för Huddinge sjukhus. Däremellan har landstinget byggt nytt i Norrtälje och uppfört Astrid Lindgrens Barnsjukhus.
Nu handlar det inte bara om att uppföra en byggnad. I förslaget till beslut på tisdag står det också följande: ”att uppdrag åt landstingsstyrelsen att ansvara för planering och genomförande av byggnation av och verksamhetsinnehåll i det nya universitetssjukhuset”. Och den senare delen av uppdraget kommer att få konsekvenser för all övrigt hälso- och sjukvård i landstinget.
Som ordförande i landstingsstyrelsens FoUU-utskott, som i samarbete med den nya förvaltningen skall bereda uppförandet, ser jag fram emot ett konstruktivt och fruktbärande samarbete med alla intressenter, patientföreträdare, medarbetare och chefer. Formerna för det vill jag återkomma till efter fullmäktigebeslutet.

Lyckad patientsäkerhetskonferens
Förra fredagen genomförde landstinget en synnerligen lyckad patientsäkerhetskonferens i Aula Magna. Omkring 500 deltagare bidrog till det lyckade resultatet tillsammans med många mycket duktiga och engagerade seminarieföreläsare. Ett varmt tack till alla, som medverkade till konferensen, som många ville skulle återkomma varje år. Det är svårt att tänka sig ett bättre betyg. Engagemanget visar, att frågorna som rör patientsäkerhet är synnerligen angelägna. Nu kan vi se fram emot en nationell konferens i Stockholmsmässan i mitten av september i år. Tänk om det på nästa nationella konferens finns skäl att utnämna stockholmsregionen till det område i Europa som har den högsta patientsäkerheten…?! Låt oss arbete för det.

Ett tänkvärt citat:
Sporrade individer gör att det omöjliga blir möjligt, och är fast beslutna att bevisa det.
Okänd klok tänkare

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde