Reflexioner 2009:08

2009-02-16
Reflexioner 2009:08

Inte bara en fråga om vårdgaranti och vårdplatsgaranti
Under förra veckoslutet tog med mig ett par veckoutgåvor av Läkartidningen till en läs- och skrivhelg i stugan. Läkarförbundets ordförande, Eva Nilsson-Bågenholm, pläderar i en ledare för att det är dags för sjukvårdshuvudmännen att erbjuda vårdplatsgaranti, inte bara vårdgaranti. Det ligger en del i det, tycker jag.
Sverige har en erkänt god, för att inte säga hög, medicinsk och omvårdnadskvalitet. Men vi ligger efter i fråga om tillgänglighet. Kombinationen av hög medicinsk kvalitet och goda vårdresultat utan undvikbara vårdskador med hög tillgänglighet är idealtillståndet. Och dit måste vi sikta och för det skall vi arbeta.
Under samma veckoslut hann jag läsa en tredjedel av Patientsäkerhetsutredningen (Lundgren) och hela ”Utredningen om patientens rätt” (Heinsoo; SOU 2008:127). I dessa båda statliga utredningar finns mycket intressant att ta del av, fördjupa sig uti och låta sig vägledas av.
Toivo Heinsoo har en nyckelmening, som jag ser det, i ett avsnitt om styrning och verksamhetsutveckling. Meningen lyder så här: ”En utmaning i detta sammanhang är att tillse att de förslag på åtgärder som övervägs i reglerande syfte främjar och inte hindrar en fortsatt positiv verksamhetsutveckling lokalt och regionalt. Detta är en oerhärt mångfacetterad utmaning.”
Alltför ofta fattar vi politiska beslut, bl.a. om ersättningsmodeller, som inte har framtiden för sig och som riskerar hindra verksamhetsutveckling i stället för att främja den.
Ett annat mycket tänkvärt citat i Heinsoos utredning är i sin tur ett citat från Hälso- och sjukvårdslagen, nämligen: ”Ledningen av hälso- och sjukvårdsverksamheten ska vara organiserad så att den tillgodoser hög patientsäkerhet, god kvalitet av vården och främjar kostnadseffektivitet.”
Jag vill påstå, att detta är lika mycket riktat till den politiska ledningen av hälso- och sjukvården som den är till t.ex. en lokal verksamhetschef. Om inte det hänger ihop, så erbjuder vi inte verksamhetschefens och andra medarbetare i vården bästa tänkbara verksamhetsförutsättningar.

Patientsäkerhetsutredningen (SOU2008:117)
Här behöver jag komplettera läsningen med de återstående två tredjedelarna för att ge mina reflexioner om förslagen. Ett spännande förslag är att nuvarande Lagen om yrkesverksamhet i Hälso- och sjukvården skall ersättas av en särskild lag om patientsäkerhet. Flera av de föreslagna lagparagraferna förefaller självklara, men icke desto mindre angelägna att formulera och småningom stadfästa. Denna utredning, liksom Toivo Heinsoos, vill jag rekommendera till läsning av alla med engagemang i hälso- och sjukvårdspolitiken.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde