Reflexioner 2010:13

Sjukhusmaten blir en valfråga (S)
I en nyhetsartikel i Svenska Dagbladet idag lanserar Ilija Batljan, socialdemokraternas nye gruppledare, att sjukhusmaten skall bli en valfråga. Ett nytt koncept skall lanseras, ”hälsokök”. I en interpellationsdebatt i fullmäktige i går så framförde Miljöpartiets landstingsråd Raymond Wigg därutöver en idé om à la cartemat på sjukhusen. Jag gissar att (V) hänger på eftersom man väl avser att hålla ihop det rödgröna alternativet.

Intressanta tankar och idéer så länge de lanseras i rubrik- och slagordsform. Idén med hälsokök förefaller bygga på produktionskök ska finnas i alla våra sjukhus. Hittills har jag uppfattat att MP är ensamma om den idén. Övriga partier var överens om en ordning som initierades under den senaste S-ledda landstingsmajoriteten och som resulterade i en upphandling av sjukhusmaten. Resultatet av upphandlingen som blev känt för knappt ett år sedan och därefter har det handlat mer om matens kvalitet och utseende och mindre om hur och var den skall produceras.
Det ska bli spännande att ta del av det nya rödgröna konceptet, som till skillnad från dagens sjukhusmat, skall vara ”riktig mat” enligt S-utspelet i dagens tidning. Hur många kök som behövs, hur många kockar som behövs, hur mycket serveringspersonal som behövs, hur många och stora kyl- och frysrum som behövs och hur mycket det kommer att kosta finns inga besked om. Frågan är väl om det någonsin blir några klarläggande besked.

Att sjukhusmaten ska ha hög kvalitet, är en vital del av vård och omhändertagande, att det skall finnas goda valmöjligheter för patienterna om innehåll och serveringstider och att kostnaderna skall vara rimliga finns ingen politisk oenighet om.

Tänkvärt citat:
”Politiker tänker mer än vanliga människor. Dom tänker ungefär en halvtimme om dagen.”
(Gisle, 8 år)

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt