Reflexioner 2010:14

Jag fick ett mail om kommunmaten i Nynäshamn

Häromdagen fick jag ett mail från Sara Frykman, gruppledare för kristdemokraterna i Nynäshamns kommun, dvs. den kommun som nye S-gruppledaren i landstinget, Ilija Batjlan varit kommunalråd i under några år de senaste mandatperioderna. Så här skrev Sara bl.a.
”Jag har själv lyft fram maten som en betydelsefull komponent i det hälsofrämjande arbetet ett otal gånger, både för de äldre, oavsett om de bor hemma eller i särskilt boende och för våra skolbarn. Varenda förslag till god = bättre nutrition, både för gamla eller unga, har avslagits utan pardon. Jag har också tagit upp detta med ”stjärnkockar” som en inledande inspiration för ett annat tänk i distribution av mat – avslag. Vi har en restaurangskola i kommunen – jag har föreslagit en samverkan – avslag! Senast hade vi debatt om detta i Kf för drygt en vecka sedan, som just handlade om närproduktion och tillagningskök i skolorna, ett medborgarförslag. Allt har (s) sagt nej till. Ilija har lovat att Nynäshamn ska vara Sveriges Florida för de äldre. Här finns knappast någon valfrihet våra äldre. De viktiga kvalitetsfaktorerna som social samvaro och aktiviteter och ”maten” får sämsta betyg.”

Är det så att talesättet ”mycket snack och lite verkstad” är symptomatiskt för agerandet? Detta på tal om att socialdemokraterna i landstinget ska lansera sjukhusmaten som valfråga.

Idag hände det

Idag har jag haft tillfälle att vara med om invigningen av Karolinska Institutet Science Park, ett av Sveriges ledande Life Science-kluster. Det här är ett gemensamt projekt av KI, Tekniska Högskolan och Stockholms universitet. I sammanhanget utvecklas en samverkan med SciLifeLab i Uppsala. I de nya byggnaderna samsas avancerad akademisk verksamhet med näringslivet. Det är bara att gratulera Sverige och svenskarna. Landstinget finns också med på ett hörn.

Och mer blir det

I en bilaga till en av Stockholms riksmorgontidningar i morgon finns mer att läsa, både om KI Science Park och de kommande investeringarna i gränslandet mellan Stockholm och Solna. Det är flera forsknings- och utvecklingsbyggnader och ett nytt universitetssjukhus. När svenskarna går till val 2018, då är ett av världens mest framstående och kompletta Life Science-kluster på plats. Och mitt i allt detta Nya Karolinska. Att få delta och medverka är en ynnest.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt