Reflexioner no:15

Om patientmaten på Nya Karolinska mm
I början av veckan ”avslöjade” Svenska Dagbladet vissa resultat av en upphandling av patientmaten vid några av våra sjukhus. Och så började en del spekulationer kring maten på Nya Karolinska. Men det var just spekulationer och med spekulationer som utgångspunkt, så flödar fantasin och debattlusten. Och då kan det vara på sin plats att försöka bidra till en balans i utspelen. Därför några rader om NKS-maten.
I samband med debatten om vilken tillagningsmetod för patientmat som planeras vid Nya Karolinsk Solna, är det viktigt att klargöra att det nya universitetssjukhuset förbereds för flera tänkbara lösningar i framtiden. Sjukhuset kommer att ha tre restauranger, med möjlighet att leverera också patientmat. Sjukhuset kommer också att utrustas antingen med sk beredningskök, där man kan laga färdigt mat som förberetts utanför sjukhuset eller så byggs ett komplett tillagningskök.

Valet av lösning avgörs först längre fram och beror på vilket metod för tillagning av patientmat som senare visar sig ge bäst kvalitet.

I vår planering, sedan några månader, har vi angett följande planering. Utöver de rena mottagningsfunktionerna, skall köken utrustas med viss utrustning för beredning samt biutrymmen, såsom förråd, kylar och frysrum etc. Detta ger flexibilitet i användningen: Det möjliggör t.ex. tillagning av speciell dietkost i köket och det finns också möjlighet att, i en händelse utebliven matleverans, (salmonellautbrott i centralköket, katastrofscenario eller liknande) tillaga mat på plats.

Mottagningskökets storlek skall möjliggöra ombyggnation till ett tillagningskök i framtiden, även om det innebär tillkommande installationer. Ventilation och avlopp skall dock redan initialt ligga på nivå för tillagningskök. Kökets utformning skall också möjliggöra anpassning av arbetssätt när nya tillagningsmetoder utvecklas.

Om maten på de andra sjukhusen torde debatten pågå några dagar till. Och idag uppmärksammas SvD-läsarna om att landstingsfullmäktiges beslut om att ge Landstingsstyrelsen och dess Produktionsutskott ansvaret för upphandlingen inte skulle ha följts. Det kan kanske dyka upp ytterligare problem i sammanhanget, som att det skulle ha varit alldeles för få anbudsgivare, att inte leverantörerna testats tillräckligt osv.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,