Reflexioner no:15

Om patientmaten på Nya Karolinska mm
I början av veckan ”avslöjade” Svenska Dagbladet vissa resultat av en upphandling av patientmaten vid några av våra sjukhus. Och så började en del spekulationer kring maten på Nya Karolinska. Men det var just spekulationer och med spekulationer som utgångspunkt, så flödar fantasin och debattlusten. Och då kan det vara på sin plats att försöka bidra till en balans i utspelen. Därför några rader om NKS-maten.
I samband med debatten om vilken tillagningsmetod för patientmat som planeras vid Nya Karolinsk Solna, är det viktigt att klargöra att det nya universitetssjukhuset förbereds för flera tänkbara lösningar i framtiden. Sjukhuset kommer att ha tre restauranger, med möjlighet att leverera också patientmat. Sjukhuset kommer också att utrustas antingen med sk beredningskök, där man kan laga färdigt mat som förberetts utanför sjukhuset eller så byggs ett komplett tillagningskök.

Valet av lösning avgörs först längre fram och beror på vilket metod för tillagning av patientmat som senare visar sig ge bäst kvalitet.

I vår planering, sedan några månader, har vi angett följande planering. Utöver de rena mottagningsfunktionerna, skall köken utrustas med viss utrustning för beredning samt biutrymmen, såsom förråd, kylar och frysrum etc. Detta ger flexibilitet i användningen: Det möjliggör t.ex. tillagning av speciell dietkost i köket och det finns också möjlighet att, i en händelse utebliven matleverans, (salmonellautbrott i centralköket, katastrofscenario eller liknande) tillaga mat på plats.

Mottagningskökets storlek skall möjliggöra ombyggnation till ett tillagningskök i framtiden, även om det innebär tillkommande installationer. Ventilation och avlopp skall dock redan initialt ligga på nivå för tillagningskök. Kökets utformning skall också möjliggöra anpassning av arbetssätt när nya tillagningsmetoder utvecklas.

Om maten på de andra sjukhusen torde debatten pågå några dagar till. Och idag uppmärksammas SvD-läsarna om att landstingsfullmäktiges beslut om att ge Landstingsstyrelsen och dess Produktionsutskott ansvaret för upphandlingen inte skulle ha följts. Det kan kanske dyka upp ytterligare problem i sammanhanget, som att det skulle ha varit alldeles för få anbudsgivare, att inte leverantörerna testats tillräckligt osv.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde