”Regeringen vill belöna illa skötta kommuner”

I dag skriver Erik Slottner och Ella Bohlin på Svenska Dagbladets debattsida att 4,5 miljarder kronor skickas från Stockholm till andra delar av landet med den Stockholmsfientliga regeringen.

Erik Slottner är gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stad och Ella Bohlin är landstingsråd och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting. Så här skriver de i debattartikeln:

Kommuner och landsting i Sverige har olika ekonomiska förutsättningar. Därför finns ett utjämningssystem som omfördelar pengar. Tanken är att pengar ska gå från kommuner med starkare skattekraft till de som har minskande befolkning och sämre förutsättningar att upprätthålla offentlig service. Det råder bred poli­tisk enighet om att det är rätt att ha någon form av skatteutjämningssystem med en omfördelning av pengar mellan kommunerna. Däremot råder det oenighet om hur systemet ska utformas.

Nu har den rödgröna regeringen presenterat ett helt nytt förslag på utjämningssystem. Om förslaget blir verklighet kommer tillväxtkommuner i Stockholmsregionen att drabbas hårt.

Regeringens förslag innebär att Stockholms­regionen straffbeskattas med ytterligare fyra och en halv miljard kronor till 2016 jämfört med 2013. De stora vinnarna är Göteborg och Malmö. Förändringarna ger dem ytterligare 600 miljoner kronor i utjämningssystemet jämfört med 2013. Den ökade skattebördan på Stockholmsregionen motsvarar kostnaden för att anställa nästan 12 000 under­sköterskor eller drygt 10 000 förskollärare.

Stockholmsmiljarderna går inte till glesbygdskommuner med stora strukturella problem som av förklarliga skäl har svårt att skapa välstånd. Pengarna går i stället till kommuner som Malmö och Göteborg, som i grunden har goda förutsättningar för ekonomisk tillväxt, men där rödgröna majoriteter under lång tid har prioriterat fel och alltför ofta slösar med skattebetalarnas pengar.

Det är svårt, som Stockholmspolitiker, att motivera inför väljarna varför de ska betala till kommuner och landsting som i grunden har goda förutsättningar för att skapa välstånd. I praktiken handlar det om att regeringen vill införa en straffskatt på tillväxt och framgång. Problemet är att ingen i landet gynnas av att bromsa Sveriges tillväxtmotorer och att utan krav skicka pengar till illa skötta rödgröna kommuner som saknar en tydlig strategi för förändring.

Omfördelningen av pengar mellan kommunerna och landstingen borde vara kopplad till incitament för mottagarna att vidta åtgärder och prioritera bättre. Dagens system för utjämning ger inte tillräckliga ekonomiska drivkrafter för kommuner att växa. Krav borde ställas på att utveckla den kommunala verksamheten och genomföra reformer och förbättringar för att på sikt klara av att stå på egna ben. Utjämningen måste ske på ett sätt som upplevs som rättvist och som bidrar till tillväxt och långsiktig förändring i de kommuner som tar emot pengar. Annars förlorar utjämningssystemet sin legi­timitet.

Stockholm och andra tillväxtkommuner växer och har vuxit kraftigt de senaste åren. Befolknings­ökningen innebär behov av utökade offentliga åtagan­den för bland annat sjukvård, infrastrukturinvesteringar och kollektivtrafik. De ökade kostnaderna för utjämningssystemet riskerar att bromsa tillväxten, vilket på sikt påverkar hela landets ekonomiska utveckling negativt.

Att som regeringen nu föreslår villkorslöst ge bort pengar till kommuner som i grunden skulle kunna klara sig på egen hand är den allra sämsta formen av utjämningssystem och något som med tiden kommer att undergräva den i grunden fullt legitima tanken på att tillväxtkommuner ska hjälpa kommuner med sämre förutsättningar.

Det har varit tyst från våra rödgrönrosa kollegor i Stockholm i den offentliga debatten om utjämningssystemet. Ska vi tolka tystnaden som ett passivt stöd för de föreslagna förändringarna?

Erik Slottner (KD)

gruppledare, Kristdemokraterna i Stockholms stadshus

Ella Bohlin (KD)

gruppledare, Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting