Rekordköer för mammografi ska försvinna

Karolinska Universitetssjukhuset ska fördubbla sin kapacitet för mammografi på grund av de långa köerna med 17 000 kvinnor som väntar på sin hälsokontroll. Från och med på lördag den 15 oktober kommer sjukhuset att kalla 3 000 kvinnor per vecka till mammografiscreening.

Ella Bohlin (KD)– Stockholms läns kvinnor ska självklart få mammografiundersökningar i tid. Jag är glad att Karolinska Universitetssjukhuset har lyssnat på oss och hittat en lösning för att få bort köerna så att den nya organisationen kan fungera som vi har tänkt. Jag har stor tilltro till att de utökade öppettiderna och avtalet med Sophiahemmet kommer att lösa situationen, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

För en tid framöver kommer Karolinska också att erbjuda tider på kvällar och helger. Den nuvarande kön uppskattas vara hanterad till slutet av januari. Det är Bröstcentrum vid Karolinska Universitetssjukhuset som bedriver hälsokontrollerna, som sedan utförs antingen på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna eller på Aleris Röntgen på Sophiahemmet i Stockholm.

Läs mer: Inte okej att 17 000 kvinnor väntar på mammografi >>

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting