Rekordköer för mammografi ska försvinna

Karolinska Universitetssjukhuset ska fördubbla sin kapacitet för mammografi på grund av de långa köerna med 17 000 kvinnor som väntar på sin hälsokontroll. Från och med på lördag den 15 oktober kommer sjukhuset att kalla 3 000 kvinnor per vecka till mammografiscreening.

Ella Bohlin (KD)– Stockholms läns kvinnor ska självklart få mammografiundersökningar i tid. Jag är glad att Karolinska Universitetssjukhuset har lyssnat på oss och hittat en lösning för att få bort köerna så att den nya organisationen kan fungera som vi har tänkt. Jag har stor tilltro till att de utökade öppettiderna och avtalet med Sophiahemmet kommer att lösa situationen, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

För en tid framöver kommer Karolinska också att erbjuda tider på kvällar och helger. Den nuvarande kön uppskattas vara hanterad till slutet av januari. Det är Bröstcentrum vid Karolinska Universitetssjukhuset som bedriver hälsokontrollerna, som sedan utförs antingen på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna eller på Aleris Röntgen på Sophiahemmet i Stockholm.

Läs mer: Inte okej att 17 000 kvinnor väntar på mammografi >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4