Rekordmånga föddes i Stockholm 2014

den 19 januari 2015

Förra året föddes 29 300 barn i Stockholms län. Det är den högsta siffran någonsin. Antalet kvinnor från Stockholm som hänvisades till ett annat län minskade med 43 procent.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Det är fantastiskt att det föds så många barn. Många väljer att flytta till Stockholms län och bilda familj här, något som ställer stora krav på förlossningsvården. Därför är det glädjande att vi har kunnat öka kapaciteten så att förlossningsklinikerna i Stockholm kan ta hand om fler och färre behöver åka till ett annat län, säger Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd.

Den stora kapacitetsökningen har tillkommit i och med att BB Sophia öppnade under året. Andelen hänvisningar inom länet har dock ökat jämfört med 2013. Det beror dels på att det inte gick att lista sig på BB Sophia förrän i april, dels att kapaciteten minskade vid perioden kring öppnandet på grund av att många barnmorskor bytte arbetsplats.

– Jag är jättestolt över all fantastisk personal i förlossningsvården som gör det möjligt att hjälpa så många barn till världen. Det är spännande att vara verksam som politiker i ett växande län. Nu ligger mitt och Alliansens fokus på att under 2015 arbeta för en ännu bättre förlossningsvård. Det gäller att vi utnyttjar den ökade kapaciteten och arbetar för att ännu fler ska få föda på det sjukhus de har valt, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4