Rekordmånga föddes i Stockholm 2014

den 19 januari 2015

Förra året föddes 29 300 barn i Stockholms län. Det är den högsta siffran någonsin. Antalet kvinnor från Stockholm som hänvisades till ett annat län minskade med 43 procent.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Det är fantastiskt att det föds så många barn. Många väljer att flytta till Stockholms län och bilda familj här, något som ställer stora krav på förlossningsvården. Därför är det glädjande att vi har kunnat öka kapaciteten så att förlossningsklinikerna i Stockholm kan ta hand om fler och färre behöver åka till ett annat län, säger Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd.

Den stora kapacitetsökningen har tillkommit i och med att BB Sophia öppnade under året. Andelen hänvisningar inom länet har dock ökat jämfört med 2013. Det beror dels på att det inte gick att lista sig på BB Sophia förrän i april, dels att kapaciteten minskade vid perioden kring öppnandet på grund av att många barnmorskor bytte arbetsplats.

– Jag är jättestolt över all fantastisk personal i förlossningsvården som gör det möjligt att hjälpa så många barn till världen. Det är spännande att vara verksam som politiker i ett växande län. Nu ligger mitt och Alliansens fokus på att under 2015 arbeta för en ännu bättre förlossningsvård. Det gäller att vi utnyttjar den ökade kapaciteten och arbetar för att ännu fler ska få föda på det sjukhus de har valt, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi