Satsningen på ny tunnelbana visades upp i Kungsträdgården

Karl Henriksson (KD) talar på presskonferens om satsning på ny tunnelbana.

Nu är all information ute om det principbeslut som regeringen, landstinget och berörda kommuner har fattat om att bygga ut tunnelbanan. Alliansen berättade tidigare i dag om 25-miljarderssatsningen i Kungsträdgårdens tunnelbanestation. Kristdemokraterna representerades av Karl Henriksson, trafiknämnden.

– Det här tunnelbanepaketet gör det lättare att leva för hundratusentals barnfamiljer i Stockholm. Jag är speciellt glad för att det här kommer att leda till en femtioprocentig kapacitetsökning på de tre gröna linjerna söder om innerstan. Det här är en oerhört viktig del av lösningen på Stockholms trafikproblem och en historisk satsning, sa Karl Henriksson.

Kungsträdgården är i dag den djupast belägna tunnelbanestationen och den station som är slutstation för den blå linjen. Båda dessa faktum kommer att ändras med den nya satsningen, som innebär att den blå linjen fortsätter till Södermalm och Nacka.

Som vi berättade i morse byggs tunnelbanan ut i fyra delar med nio nya stationer. Kristdemokraternas prioritering har varit att Nacka ska få tunnelbana och att tunnelbanans blå linje kan avgrenas och gå till Hagsätra. Vi är glada över att ha fått igenom det här i förhandlingarna.

Glada Alliansföreträdare som satsar på ny tunnelbana.

Här är mer fakta om satsningen:

• Byggstarten för tunnelbanan blir senast 2016. Troligtvis tas det första spadtaget för den nya linjen till Hagastaden och Arenastaden.
  • Trafiken beräknas komma igång från 2020 och fortsätta dras igång på de olika sträckorna fram till 2025.
  • Sex olika finansiärer bidrar med pengar: Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.
  • Tunnelbanan gör det möjligt att snabba upp bostadsbyggandet i Stockholmsregionen. Fram till 2030 beräknas det att 78 000 bostäder kommer att byggas.
  • Fler utbyggnader av tunnelbanan kan bli aktuella i framtiden.
  • Totalt kommer tunnelbanan att byggas ut med 19 kilometer dubbelspår.
  • Den samlade investeringen i att bygga ut tunnelbanan blir 25,7 miljarder kronor.
  • Överenskommelsen är den största satsningen på tunnelbanan sedan 1970-talet.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4