Satsningen på ny tunnelbana visades upp i Kungsträdgården

Karl Henriksson (KD) talar på presskonferens om satsning på ny tunnelbana.

Nu är all information ute om det principbeslut som regeringen, landstinget och berörda kommuner har fattat om att bygga ut tunnelbanan. Alliansen berättade tidigare i dag om 25-miljarderssatsningen i Kungsträdgårdens tunnelbanestation. Kristdemokraterna representerades av Karl Henriksson, trafiknämnden.

– Det här tunnelbanepaketet gör det lättare att leva för hundratusentals barnfamiljer i Stockholm. Jag är speciellt glad för att det här kommer att leda till en femtioprocentig kapacitetsökning på de tre gröna linjerna söder om innerstan. Det här är en oerhört viktig del av lösningen på Stockholms trafikproblem och en historisk satsning, sa Karl Henriksson.

Kungsträdgården är i dag den djupast belägna tunnelbanestationen och den station som är slutstation för den blå linjen. Båda dessa faktum kommer att ändras med den nya satsningen, som innebär att den blå linjen fortsätter till Södermalm och Nacka.

Som vi berättade i morse byggs tunnelbanan ut i fyra delar med nio nya stationer. Kristdemokraternas prioritering har varit att Nacka ska få tunnelbana och att tunnelbanans blå linje kan avgrenas och gå till Hagsätra. Vi är glada över att ha fått igenom det här i förhandlingarna.

Glada Alliansföreträdare som satsar på ny tunnelbana.

Här är mer fakta om satsningen:

• Byggstarten för tunnelbanan blir senast 2016. Troligtvis tas det första spadtaget för den nya linjen till Hagastaden och Arenastaden.
  • Trafiken beräknas komma igång från 2020 och fortsätta dras igång på de olika sträckorna fram till 2025.
  • Sex olika finansiärer bidrar med pengar: Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.
  • Tunnelbanan gör det möjligt att snabba upp bostadsbyggandet i Stockholmsregionen. Fram till 2030 beräknas det att 78 000 bostäder kommer att byggas.
  • Fler utbyggnader av tunnelbanan kan bli aktuella i framtiden.
  • Totalt kommer tunnelbanan att byggas ut med 19 kilometer dubbelspår.
  • Den samlade investeringen i att bygga ut tunnelbanan blir 25,7 miljarder kronor.
  • Överenskommelsen är den största satsningen på tunnelbanan sedan 1970-talet.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning