Renodla polisens verksamhet

Artikel av Caroline Szyber och Erik Slottner publicerad av Nyheter24

Polisen står inför en stor omorganisation. 21 myndigheter ska bli en från och med nästa år. Detta ger nya möjligheter och ska förhoppningsvis bidra till att skapa en bättre och effektivare verksamhet. Alliansen har gjort en historisk satsning på polisen. Antalet poliser har ökat från 17 000 till 20 000. Bara Stockholms län har fått nästan 1 000 fler poliser de senaste sju åren. Detta har skapat förutsättningar för fler synliga poliser och fler uppklarade brott.

Tyvärr har dock inte detta samband varit så tydligt som vi hade hoppats. Fortfarande har vissa brottstyper alarmerande låg uppklarning. Exempelvis klaras inte ens fem procent av bostadsinbrotten upp och i mindre än var femte fall av våld i nära relation döms en gärningsman. Synligheten har ökat men ändå tvingas mobila poliskontor och närpolisstationer läggas ner på sommaren vilket minskar synligheten under en viktig del av året. De lokala poliskontoren i våra mest brottsutsatta stadsdelar har svårt att ha full bemanning då dessa poliser ofta tvingas ut på andra uppdrag. Det gör att själva poängen med de lokala kontoren går förlorad. Polisen har alltså mycket kvar att göra för att öka effektiviteten i sitt arbete. Att göra polisen till en samlad myndighet tror vi kan hjälpa till i det arbetet.

Men endast organisatoriska förändringar hjälper så klart inte. Ett problem vi har identifierat är alla de uppgifter som läggs på polisen som lika gärna skulle kunna skötas av annan myndighet. Som exempel kan nämnas passhantering, att köra personer till fylleceller samt att utfärda böter vid nedskräpning. Polisens resurser och kompetens ska användas rätt. Så mycket av tiden som möjligt ska användas till att förebygga och klara upp brott. Den kompetens som poliser besitter men som inte behövs för vissa arbetsuppgifter som idag sköts av polisen ska andra yrkesgrupper ta hand om.

Ett problem är att flera typer av de arbetsuppgifter som vi här har gett exempel på ofta prioriteras framför den yttre verksamheten. Det gör att polisens huvuduppgifter alltför ofta får ge vika för att prioritera frågor som exempelvis passhantering och omhändertagande av överberusade personer, det är så klart mycket olyckligt. Vi ser med stor förväntan fram emot resultatet av den utredning som regeringen tillsatt med uppdrag att se över vilka uppgifter som kan överlåtas från polisen till andra myndigheter/yrkesgrupper i syfte att öka effektiviteten och förbättra resultaten. Det övergripande målet måste vara att bättre förebygga kriminellt beteende samt att klara upp fler brott.

Caroline Szyber (KD) Riksdagsledamot och rättspolitisk talesperson

Erik Slottner (KD) Ledamot i Polisstyrelsen i Stockholms län, Toppkandidat till stadshuset i Stockholm

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik