Renodla polisens verksamhet

Artikel av Caroline Szyber och Erik Slottner publicerad av Nyheter24

Polisen står inför en stor omorganisation. 21 myndigheter ska bli en från och med nästa år. Detta ger nya möjligheter och ska förhoppningsvis bidra till att skapa en bättre och effektivare verksamhet. Alliansen har gjort en historisk satsning på polisen. Antalet poliser har ökat från 17 000 till 20 000. Bara Stockholms län har fått nästan 1 000 fler poliser de senaste sju åren. Detta har skapat förutsättningar för fler synliga poliser och fler uppklarade brott.

Tyvärr har dock inte detta samband varit så tydligt som vi hade hoppats. Fortfarande har vissa brottstyper alarmerande låg uppklarning. Exempelvis klaras inte ens fem procent av bostadsinbrotten upp och i mindre än var femte fall av våld i nära relation döms en gärningsman. Synligheten har ökat men ändå tvingas mobila poliskontor och närpolisstationer läggas ner på sommaren vilket minskar synligheten under en viktig del av året. De lokala poliskontoren i våra mest brottsutsatta stadsdelar har svårt att ha full bemanning då dessa poliser ofta tvingas ut på andra uppdrag. Det gör att själva poängen med de lokala kontoren går förlorad. Polisen har alltså mycket kvar att göra för att öka effektiviteten i sitt arbete. Att göra polisen till en samlad myndighet tror vi kan hjälpa till i det arbetet.

Men endast organisatoriska förändringar hjälper så klart inte. Ett problem vi har identifierat är alla de uppgifter som läggs på polisen som lika gärna skulle kunna skötas av annan myndighet. Som exempel kan nämnas passhantering, att köra personer till fylleceller samt att utfärda böter vid nedskräpning. Polisens resurser och kompetens ska användas rätt. Så mycket av tiden som möjligt ska användas till att förebygga och klara upp brott. Den kompetens som poliser besitter men som inte behövs för vissa arbetsuppgifter som idag sköts av polisen ska andra yrkesgrupper ta hand om.

Ett problem är att flera typer av de arbetsuppgifter som vi här har gett exempel på ofta prioriteras framför den yttre verksamheten. Det gör att polisens huvuduppgifter alltför ofta får ge vika för att prioritera frågor som exempelvis passhantering och omhändertagande av överberusade personer, det är så klart mycket olyckligt. Vi ser med stor förväntan fram emot resultatet av den utredning som regeringen tillsatt med uppdrag att se över vilka uppgifter som kan överlåtas från polisen till andra myndigheter/yrkesgrupper i syfte att öka effektiviteten och förbättra resultaten. Det övergripande målet måste vara att bättre förebygga kriminellt beteende samt att klara upp fler brott.

Caroline Szyber (KD) Riksdagsledamot och rättspolitisk talesperson

Erik Slottner (KD) Ledamot i Polisstyrelsen i Stockholms län, Toppkandidat till stadshuset i Stockholm

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4