Rödgrön dubbelmoral angående hyror

– De rödgröna partierna lovade lägre hyror i nyproduktion men genomför nu en politik som istället leder till högre hyror. Det är ett klart löftesbrott från de rödgröna partierna och kommer att försvåra och fördyra nyproduktionen av hyresrätter i Stockholm.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i stadshuset, med anledning av att bostadsbolagen nu varnar för rejält höjda hyror med anledning av de nya tomträttsavgälderna som de rödgröna vill driva igenom.

– De rödgröna partierna, med bostadsborgarrådet Ann-Margarethe Livh (V) i spetsen, har lovat högre byggtakt och lägre hyror i nyproducerade hyresrätter. Ett stort nummer har gjorts av de så kallade Stockholmshusen som ett sätt att pressa priserna. Samtidigt för samma majoritet en aktiv politik för höjda hyror genom att föreslå chockhöjda tomträttsavgälder. Dubbelmoralen är uppenbar, säger Erik Slottner (KD)

– Remissvaren från de kommunala bostadsbolagen är tydliga. Upp till 1000 kronor i högre hyra per månad i centrala lägen. Det kommer otvetydigt att leda till högre segregation i Stockholm då färre kommer att ha råd att bo i centrala lägen. Hyrorna är redan höga i nyproducerade lägenheter, vi behöver inte spä på dem ytterligare. Därutöver är risken stor att det blir svårt att få ihop de ekonomiska kalkylerna för bolagen vilket kan leda till lägre takt i nyproduktionen vilket också vore mycket allvarligt, avslutar Erik Slottner (KD)

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4