Rödgrön dubbelmoral angående hyror

– De rödgröna partierna lovade lägre hyror i nyproduktion men genomför nu en politik som istället leder till högre hyror. Det är ett klart löftesbrott från de rödgröna partierna och kommer att försvåra och fördyra nyproduktionen av hyresrätter i Stockholm.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i stadshuset, med anledning av att bostadsbolagen nu varnar för rejält höjda hyror med anledning av de nya tomträttsavgälderna som de rödgröna vill driva igenom.

– De rödgröna partierna, med bostadsborgarrådet Ann-Margarethe Livh (V) i spetsen, har lovat högre byggtakt och lägre hyror i nyproducerade hyresrätter. Ett stort nummer har gjorts av de så kallade Stockholmshusen som ett sätt att pressa priserna. Samtidigt för samma majoritet en aktiv politik för höjda hyror genom att föreslå chockhöjda tomträttsavgälder. Dubbelmoralen är uppenbar, säger Erik Slottner (KD)

– Remissvaren från de kommunala bostadsbolagen är tydliga. Upp till 1000 kronor i högre hyra per månad i centrala lägen. Det kommer otvetydigt att leda till högre segregation i Stockholm då färre kommer att ha råd att bo i centrala lägen. Hyrorna är redan höga i nyproducerade lägenheter, vi behöver inte spä på dem ytterligare. Därutöver är risken stor att det blir svårt att få ihop de ekonomiska kalkylerna för bolagen vilket kan leda till lägre takt i nyproduktionen vilket också vore mycket allvarligt, avslutar Erik Slottner (KD)

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde