Rödgrön dubbelmoral angående hyror

– De rödgröna partierna lovade lägre hyror i nyproduktion men genomför nu en politik som istället leder till högre hyror. Det är ett klart löftesbrott från de rödgröna partierna och kommer att försvåra och fördyra nyproduktionen av hyresrätter i Stockholm.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i stadshuset, med anledning av att bostadsbolagen nu varnar för rejält höjda hyror med anledning av de nya tomträttsavgälderna som de rödgröna vill driva igenom.

– De rödgröna partierna, med bostadsborgarrådet Ann-Margarethe Livh (V) i spetsen, har lovat högre byggtakt och lägre hyror i nyproducerade hyresrätter. Ett stort nummer har gjorts av de så kallade Stockholmshusen som ett sätt att pressa priserna. Samtidigt för samma majoritet en aktiv politik för höjda hyror genom att föreslå chockhöjda tomträttsavgälder. Dubbelmoralen är uppenbar, säger Erik Slottner (KD)

– Remissvaren från de kommunala bostadsbolagen är tydliga. Upp till 1000 kronor i högre hyra per månad i centrala lägen. Det kommer otvetydigt att leda till högre segregation i Stockholm då färre kommer att ha råd att bo i centrala lägen. Hyrorna är redan höga i nyproducerade lägenheter, vi behöver inte spä på dem ytterligare. Därutöver är risken stor att det blir svårt att få ihop de ekonomiska kalkylerna för bolagen vilket kan leda till lägre takt i nyproduktionen vilket också vore mycket allvarligt, avslutar Erik Slottner (KD)

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny