Rödgrönrosa måste sluta ducka i tiggerifrågan

Erik Slottner (KD)

– Det är positivt att Regeringens samordnare nu presenterat en rad konkreta förslag för hur kommunerna ska hantera frågan om fattiga EU-medborgare i Sverige. Nu krävs att den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad sätter ner foten och bestämmer sig för hur de vill hantera frågan, uppenbart finns stora sprickor i den styrande majoriteten. Jag ser fram emot blocköverskridande samtal, men dessa får inte blir några slags lyssnarsamtal från majoritetens sida utan måste mynna ut i genomtänkta och långsiktiga förslag.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av att Regeringens samordnare för fattiga EU-medborgare idag lämnade sin slutrapport till regeringen.

– Vi har fått en massa motstridiga besked från den rödgrönrosa majoriteten. Inför valet 2014 var det tal om tak över huvudet-garanti för alla. I denna fråga har man tagit ett par steg tillbaka. I budget 2016 talar man om att alla, oavsett legal status, ska ha rätt till skolgång. Även här tycks man ha backat vilket har fått FI att lämna majoritetens förhandlingar, säger Erik Slottner (KD).

– Vi kan inte acceptera olagliga bosättningar. Kommunen måste få större befogenheter att säkerställa att ordningslagarna följs. Det är inte rimligt att en och samma person blir avhyst vid flera tillfällen från i princip samma plats. Ett beslut om avhysning måste därför kunna gälla ett större område, säger Erik Slottner (KD)

– Kristdemokraterna vill att Stockholm ser över möjligheten att inrätta lämpliga vänorter i Rumänien och Bulgarien och genom detta arbete bidra till att bygga upp fungerande samhällen med skola och socialtjänst. Vi bör även studera goda internationella exempel. I Köpenhamn finns ett projekt för utsatta EU-medborgare som vill återvända till sina hemländer. Utöver hjälp med hemresan erbjuds hjälp med att etablera kontakter med sociala myndigheter i hemlandet och med andra lämpliga organisationer, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län