Roslagsbanan först med alkolås i tågtrafiken

Roslagsbanan. Foto: Wikimedia commons

Stockholm den 13 maj 2014

– Arbetet med att utrusta Roslagsbanans alla nya tåg med alkolås har nu startat. Även i de äldre tågen som nu moderniseras och tillgänglighets anpassas kommer att få alkolås. Därmed bli Roslagsbanan först ut i Stockholmsregionen med att få alkolås i samtliga tåg, säger Karl Henriksson, gruppledare (KD), Trafiknämnden i Stockholms läns landsting med anledning av att frågan behandlades på tisdagens Trafiknämnd.

– Det är glädjande att SL är värdsledande inom trafiksäkerhet. Arbetet med att förbättras trafiksäkerheten för resenärer, personal och medtrafikanter för Roslagsbanan avseende alkolås kommer att vara färdigt år 2018, fortsätter Karl Henriksson.

– Tack vare ett kristdemokratiskt initiativ år 2006 kommer all fordon inom kollektivtrafik att utrustad med alkolås. Redan under detta år kommer alla bussar att ha alkolås och år 2020 kommer Stockholm tunnelbanan bli den första tunnelbanan i världen med alkolås, avslutar Karl Henriksson.
För mer information:

Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4