(S) sviker om skatten

Erik Slottner (KD)

Den rödgrönrosa majoriteten höjer skatten i Stockholms stad med 22 öre. Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är mycket kritisk.

– Socialdemokraterna överger ytterligare ett vallöfte. Man gick till val på att höja skatten med 15 öre. Efter drygt ett år vid makten är man redan uppe i en höjning på totalt 57 öre. Detta är en politik som påverkar Stockholms tillväxt och konkurrenskraft negativt. De enda som kan vara nöjda idag är Vänsterpartiet som gick till val med dessa skattehöjningar, säger Erik Slottner (KD).

– Den rödgrönrosa majoriteten tycks vara övertygad om att det finns ett statiskt samband mellan högre skatter och bättre välfärd. Men så är det inte. Sambandet finns istället mellan ökad sysselsättning och bättre välfärd. Alliansen sänkte under två mandatperioder skatten med 75 öre. Detta genomförde vi samtidigt som vi satsade på skolan, förskolan, omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Det har varit möjligt tack vare välskötta finanser, att vi har fått fler i arbete och att bidragsberoendet minskat. Jag beklagar att den nya majoriteten överger denna kurs även om det inte var särskilt oväntat, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”