Så fungerar alkolåsen i de nya tunnelbanevagnarna

Karl Henriksson (KD)

Det blir ett helsvenskt system som ska mäta tunnelbaneförarnas alkoholnivå. Kristdemokraternas initiativ att ha alkolås i tunnelbanan kommer enligt planerna att införas på röda linjen från 2017, rapporterar sajten Järnvägsnyheter.

– Alkoholmissbruk är en hemlighet som många bär på i vårt samhälle och ibland gör folk dumma saker. Ifall omdömet sviktar ska tekniken sätta stopp, sa Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden, när beslutet var klart hösten 2013.

När SL köper in 96 nya tunnelbanetåg från Bombardier kommer samtliga lok att ha ett integrerat alkolås som heter Sesame Rail och är utvecklat och tillverkat i Sverige av Hök Instrument AB. Enligt Järnvägsnyheter kontrollerar en koldioxidsensor kvaliteten på utandningsproven och gör det möjligt att mäta exakta resultatet utan att individuella munstycken behövs. Kristdemokraterna har drivit frågan sedan 2005 för att höja säkerheten i SL-trafiken.

Läs mer: Stockholms tunnelbana får ny typ av alkolås – Järnvägsnyheter >>

Läs mer: Stockholm blir först i världen med alkolås på alla tunnelbanetåg – P4 Stockholm >>

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik