Så gör SL-biljetterna till hemlösa skillnad

Kristdemokrater på besök hos frivilligorganisationerna Convictus och Ny gemenskap.

I förmiddags besökte företrädare för Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting och Stockholms stad frivilligorganisationerna Ny Gemenskap och Convictus i Ny Gemenskaps lokaler i Västberga.

Ny Gemenskap och Convictus hjälper Stockholms hemlösa, missbrukare och tiggare med måltider, kläder, hygien, sjukvård, juridisk rådgivning, med mera. De gör tillsammans med andra frivillig- och hjälporganisationer en stor insats för många människor, inte minst EU-migranter från Rumänien men även från utomeuropeiska länder.

Frivilligorganisationerna berättade bland annat vilken stor nytta utdelningen av 6 000 SL-biljetter till organisationer som arbetar med hemlösa har gjort. Genom ett kristdemokratiskt initiativ fick fem hjälporganisationer strax före jul vardera 1 200 SL-biljetter av Stockholms läns landsting som de kan dela ut till hemlösa.

Tack vare SL-biljetterna kan fler av Stockholms utsatta komma i kontakt med vård, myndigheter samt få ta del av den verksamhet som dessa hjälporganisationer anordnar utan att behöva planka. Kristdemokraternas ambition är att Stockholms läns landsting ska fortsätta att ta sitt samhällsansvar genom SL-biljetter till hemlösa. Vår förhoppning är att fler samhällsaktörer ska ta efter och vara med och minska utanförskapet i vår region.

På bilden syns företrädare för Convictus och Ny gemenskap till sammans med (från höger) Ella Bohlin, förstanamn för KD till landstingsvalet i Stockholm, Erik Slottner, förstanamn för KD till kommunvalet i Stockholms stad, Ewa Samuelsson, biträdande socialborgarråd i Stockholms stad, och Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting. (Foto: Robertho Settergren)

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde