Så gör SL-biljetterna till hemlösa skillnad

Kristdemokrater på besök hos frivilligorganisationerna Convictus och Ny gemenskap.

I förmiddags besökte företrädare för Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting och Stockholms stad frivilligorganisationerna Ny Gemenskap och Convictus i Ny Gemenskaps lokaler i Västberga.

Ny Gemenskap och Convictus hjälper Stockholms hemlösa, missbrukare och tiggare med måltider, kläder, hygien, sjukvård, juridisk rådgivning, med mera. De gör tillsammans med andra frivillig- och hjälporganisationer en stor insats för många människor, inte minst EU-migranter från Rumänien men även från utomeuropeiska länder.

Frivilligorganisationerna berättade bland annat vilken stor nytta utdelningen av 6 000 SL-biljetter till organisationer som arbetar med hemlösa har gjort. Genom ett kristdemokratiskt initiativ fick fem hjälporganisationer strax före jul vardera 1 200 SL-biljetter av Stockholms läns landsting som de kan dela ut till hemlösa.

Tack vare SL-biljetterna kan fler av Stockholms utsatta komma i kontakt med vård, myndigheter samt få ta del av den verksamhet som dessa hjälporganisationer anordnar utan att behöva planka. Kristdemokraternas ambition är att Stockholms läns landsting ska fortsätta att ta sitt samhällsansvar genom SL-biljetter till hemlösa. Vår förhoppning är att fler samhällsaktörer ska ta efter och vara med och minska utanförskapet i vår region.

På bilden syns företrädare för Convictus och Ny gemenskap till sammans med (från höger) Ella Bohlin, förstanamn för KD till landstingsvalet i Stockholm, Erik Slottner, förstanamn för KD till kommunvalet i Stockholms stad, Ewa Samuelsson, biträdande socialborgarråd i Stockholms stad, och Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting. (Foto: Robertho Settergren)

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4