Så gör SL-biljetterna till hemlösa skillnad

Kristdemokrater på besök hos frivilligorganisationerna Convictus och Ny gemenskap.

I förmiddags besökte företrädare för Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting och Stockholms stad frivilligorganisationerna Ny Gemenskap och Convictus i Ny Gemenskaps lokaler i Västberga.

Ny Gemenskap och Convictus hjälper Stockholms hemlösa, missbrukare och tiggare med måltider, kläder, hygien, sjukvård, juridisk rådgivning, med mera. De gör tillsammans med andra frivillig- och hjälporganisationer en stor insats för många människor, inte minst EU-migranter från Rumänien men även från utomeuropeiska länder.

Frivilligorganisationerna berättade bland annat vilken stor nytta utdelningen av 6 000 SL-biljetter till organisationer som arbetar med hemlösa har gjort. Genom ett kristdemokratiskt initiativ fick fem hjälporganisationer strax före jul vardera 1 200 SL-biljetter av Stockholms läns landsting som de kan dela ut till hemlösa.

Tack vare SL-biljetterna kan fler av Stockholms utsatta komma i kontakt med vård, myndigheter samt få ta del av den verksamhet som dessa hjälporganisationer anordnar utan att behöva planka. Kristdemokraternas ambition är att Stockholms läns landsting ska fortsätta att ta sitt samhällsansvar genom SL-biljetter till hemlösa. Vår förhoppning är att fler samhällsaktörer ska ta efter och vara med och minska utanförskapet i vår region.

På bilden syns företrädare för Convictus och Ny gemenskap till sammans med (från höger) Ella Bohlin, förstanamn för KD till landstingsvalet i Stockholm, Erik Slottner, förstanamn för KD till kommunvalet i Stockholms stad, Ewa Samuelsson, biträdande socialborgarråd i Stockholms stad, och Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting. (Foto: Robertho Settergren)

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län