Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i Stockholm Direkt.

Så här skriver Ella Bohlin på Stockholm Direkts debattplats:

Nästan alla har hört talas om ADHD. Om någon är lite stökig eller extra aktiv kan folk säga: ”Hen måste ha ADHD.” Men för de som lever med ADHD eller är nära anhöriga påverkas vardagen, ibland avsevärt. Många har behov av extra stöd i skolan eller i förskolan. Det underlättar med en förstående och påläst omgivning.

ADHD är en neuropsykiatrisk diagnos och klassas som en aktivitets- och uppmärksamhetsstörning. 7,2 procent av befolkningen beräknas ha diagnosen. Ny forskning visar ingen skillnad mellan män och kvinnor, men männen har oftare andra diagnoser samtidigt. Tillståndet är kroniskt men symtomen kan minska över tid. Ärftligheten är hög, men en del miljöfaktorer som högt sockerintag och hjärntrauman kan trigga igång sjukdomen.

Flera studier inom kriminalvården konstaterar att en hög andel i våra fängelser har en odiagnostiserad ADHD. När vården började med läkemedelsbehandling kunde man se att symtomen blev mildare, och personerna upplevde en klar förbättring i förmågan att hantera vardagen.

Min slutsats blir att tidig upptäckt och diagnos är mycket viktigt. Diagnosen ställs efter utredning av läkare och psykolog. Eftersom det inte går att ta några prover är den utredande läkaren beroende av skolans och familjens uppgifter och underlag för att kunna ställa en korrekt diagnos. Det är också i skolan eller förskolan som åtgärderna ska sättas in. De kan handla om anpassad studiegång, personlig assistent eller andra pedagogiska hjälpmedel.

Det här gör att ett fungerande samarbete är oerhört viktigt. Både inom vården, men också mellan vården och skolan. En bra sak som har hänt är att kommuner och landsting i Stockholms län har tagit fram gemensamma samverkansrutiner kring barn med ADHD. Det är också positivt att barn- och ungdomspsykiatrin och de barn- och ungdomsmedicinska mottagningarna erbjuder barnen som utreds kontakt på ADHD-center. På det sättet har man infört åtgärder för att hjälpa barn som annars riskerar att falla mellan stolarna.

Vi kristdemokrater är engagerade för att ge barn och unga en trygg uppväxt. Därför gläds vi över att utvecklingen går åt rätt håll. Vi följer arbetet med stort intresse. Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar.

Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik