Så kan näringslivet göra att vi kan bota fler folksjukdomar

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting gläds över att forskningsanläggningen Technology for Health snart börjar byggas vid Huddinge sjukhus. Fastighetsutvecklaren Sveanor bygger ett center på 35 000 kvadratmeter för forskning, vård och utbildning.

Stig Nyman (KD)– Som kristdemokrat välkomnar jag den här typen av initiativ från näringslivet. Det visar på gott entreprenörskap i vår region. Jag är säker på att Technology for Health kommer att innebära att forskningen på det medicinska området stärks ytterligare i Stockholms län. Nu är det viktigt att även på den nya anläggningen i Huddinge satsa resurserna på de stora folksjukdomarna, där behoven är som störst, säger Stig Nyman (KD), forskningslandstingsråd.

Dagens Samhälle berättade i veckan om den nya forskningsanläggningen. Även Karl Henriksson, Huddingepolitiker och ledamot i landstingsfullmäktige, välkomnar projektet. På sin blogg skriver han att de lokala politikerna har arbetat för och väntat på att bygget ska bli verklighet.

Karl Henriksson (KD)– Utvecklingen inom life science är sällan en enkel och spikrak väg, men innovationskraften i skärningspunkten mellan vård, forskning och entreprenörskap som man ser så många exempel på i Flemingsberg bådar gott för framtiden. Om bara några av alla dessa entreprenörer och forskare lyckas nå sina mål kan Sverige se fram emot en ljus framtid – både för ekonomin och hälsan, skriver Karl Henriksson.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde