Så mycket mer pengar får din förlossningsklinik

Nu är det klart hur landstingets höjning av den ekonomiska ersättningen till de sex förlossningsklinikerna i Stockholms län kommer att fördelas nästa år.

19 oktober 2017

– Den första höjningen kom nu i oktober och i maj höjer vi ersättningen igen. Totalt handlar det om 10 procents ökning till vårdval förlossning. Vi har framförallt utgått från hur många förlossningar de olika klinikerna tar hand om. Med den här förstärkningen ska fler kvinnor få föda på det sjukhus de valt i första hand och personalen få en bättre arbetsmiljö, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Fakta: Höjning av ersättning till förlossningskliniker
Budget för 2018
Karolinska Universitetssjukhuset i Solna och Huddinge: 31,6 miljoner
Södersjukhuset: 26,2 miljoner