Så öppnar vi BB på S:t Görans sjukhus så snart som möjligt

Tidigare i år kom det glädjande beskedet om klartecken för ett nytt BB på S:t Görans sjukhus. Ändå har företrädare för oppositionen påstått sig inte veta om det blir av. I dag svarar barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) på sådana påståenden i Stockholm Direkt.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Vår budget ger besked om BB på S:t Görans sjukhus

Egentligen skulle jag kunna svara på Erika Ullbergs och Dag Larssons artikel om BB-platser med en enda mening: I vår budget för 2017 står det tydligt att planeringen för en ny förlossningsenhet på S:t Görans sjukhus fortskrider. Men låt mig också berätta hur vi arbetar för att de 4 000 nya platserna ska kunna öppna så snart som möjligt.

Den nya byggnaden där vi planerar att öppna en ny förlossningsenhet har skjutits upp på grund av att boende i området har överklagat beslutet. I februari kom beskedet att mark- och miljööverdomstolen inte tar upp överklagan. Det var ett glädjande besked. Förlossningskliniken på S:t Görans sjukhus kommer att kunna ta hand om 4 000 förlossningar varje år. De prognoser vi arbetar efter säger tydligt att vi behöver öka kapaciteten i förlossningsvården. Nu jobbar vi därför så fort vi kan för att kliniken ska vara på plats så snart som möjligt.

Från oss i Alliansen är ambitionen klar sedan länge. Som Socialdemokraterna mycket väl känner till ska investeringsprocessen, planering, underlag och andra byggtekniska processer gås igenom. Det finns en tröghet i systemet som ofta är frustrerande för oss politiker. Personligen är jag av uppfattningen att det är bråttom med att öppna förlossningsplatser på S:t Görans sjukhus. Därför är jag glad över att akutsjukhuset får en ny förlossningsklinik genom vår budget.

Att säga att vårdval skulle försena förlossningen vid St Göran är inget annat än brist på hållbara argument och blint motstånd mot valfrihet och mångfald i välfärden. Låt mig påminna om att två förlossningskliniker lades ned under sent 1990-tal under Socialdemokraternas styre i landstinget – utan vårdval.

När BB Sophia stänger står Stockholms förlossningsvård inför en ansträngd sommarsituation. Landstingets prioritet just nu är att både lösa den kortsiktiga situationen och det långsiktiga behovet, där S:t Göran spelar en stor roll. Framför allt handlar utmaningarna inför sommaren om att ha tillräckligt med kompetent personal. Vi har sjösatt en rad åtgärder för att underlätta. Vi rekryterar undersköterskor, städpersonal och administrativ personal som ska avlasta barnmorskorna. Vi inför en kapacitetsnivå för hur många som ska lista sig på varje klinik för att underlätta planeringen. Vi ökar kapaciteten på Stockholms läns sex förlossningsenheter.

Jag är också övertygad om att de 26 miljoner kronor vi satsar för att avlasta förlossningsvården ska komma igång under sommaren. Det handlar om att ge ett ökat uppdrag till mödravårdscentraler så att de tar emot fler kvinnor som söker vård under graviditeten och på så sätt avlastar akutsjukhusens förlossningskliniker.

Miljöpartiet i Stockholms läns landsting har genom överenskommelsen om framtidssatsningarna på SL-trafiken visat att det går att ta ansvar i opposition för att hitta lösningar och samförstånd. Jag har en förhoppning om att den förmågan finns även hos Socialdemokraterna och har därför kontaktat Erika Ullberg för att samarbeta kring förlossningsvården. Även om jag inte har fått svar än är min hand fortsatt utsträckt. Ett nytt BB på S:t Görans sjukhus är definitivt ett steg på vägen men det går att göra ännu mer för Stockholms födande kvinnor. Vi i Alliansen kommer att fortsätta bygga ut förlossningsvården.

Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik