Så ska Stockholm bli en storstad där alla kan växa

Stefan Svanström, Kristdemokraterna.

– Stockholm och stockholmarna behöver få bättre möjligheter att växa och utvecklas till sin fulla potential. Hela Sverige är beroende av att vi har en huvudstadsregion som växer och frodas, det ger resurser att klara välfärden över hela landet, säger Stefan Svanström, riksdagsledamot i Stockholms stad, som på fredagen presenterade ett enskilt inlägg i form av rapporten ”En storstad där alla kan växa”.

Rapporten innehåller ett axplock av Kristdemokratiska förslag samt ett antal nya idéer för hur den nationella politiken bättre kan stödja Stockholms utveckling.

Enligt Stefan Svanström är Stockholms främsta utmaning den omfattande bostadsbristen och den eftersatta infrastrukturen. På detta område har Kristdemokraterna i Stockholms stad nyligen tagit beslut om att verka för friare hyressättning på nytecknade kontrakt.

– Hyresregleringen är en planekonomisk rest som håller tillbaka byggandet av nya hyresrätter, främst i storstäderna. Under nästa mandatperiod borde man testa hur en friare hyressättning skulle fungera i Stockholm om den bara omfattade nytecknade kontrakt. Det skulle ge viktiga lärdomar inför en större omreglering, där man också måste väga in bostadssociala hänsyn, säger Svanström.

I rapporten finns också förslag om en flexiblare och mer rättvis familjepolitik, exempelvis föreslås ett höjt och beskattat barnbidrag samt ett kraftigt höjt tak i föräldraförsäkringen.

– Stockholms föräldrar möter många och skiftande utmaningar. De här förslagen siktar på att öka den ekonomiska träffsäkerheten i familjepolitiken, så att den blir ett stöd för den som behöver den bäst, och inte hindrar de familjer som i ökad utsträckning vill dela på tiden hemma med barnen.

Rapporten berör också områden som arbetsmarknad och näringspolitik, infrastruktur och regional planering, kriminalitet och sociala insatser samt samhällets service.

Du kan ladda ner och läsa rapporten här (PDF, 704 kB) >>

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”