Så ska Stockholm bli en storstad där alla kan växa

Stefan Svanström, Kristdemokraterna.

– Stockholm och stockholmarna behöver få bättre möjligheter att växa och utvecklas till sin fulla potential. Hela Sverige är beroende av att vi har en huvudstadsregion som växer och frodas, det ger resurser att klara välfärden över hela landet, säger Stefan Svanström, riksdagsledamot i Stockholms stad, som på fredagen presenterade ett enskilt inlägg i form av rapporten ”En storstad där alla kan växa”.

Rapporten innehåller ett axplock av Kristdemokratiska förslag samt ett antal nya idéer för hur den nationella politiken bättre kan stödja Stockholms utveckling.

Enligt Stefan Svanström är Stockholms främsta utmaning den omfattande bostadsbristen och den eftersatta infrastrukturen. På detta område har Kristdemokraterna i Stockholms stad nyligen tagit beslut om att verka för friare hyressättning på nytecknade kontrakt.

– Hyresregleringen är en planekonomisk rest som håller tillbaka byggandet av nya hyresrätter, främst i storstäderna. Under nästa mandatperiod borde man testa hur en friare hyressättning skulle fungera i Stockholm om den bara omfattade nytecknade kontrakt. Det skulle ge viktiga lärdomar inför en större omreglering, där man också måste väga in bostadssociala hänsyn, säger Svanström.

I rapporten finns också förslag om en flexiblare och mer rättvis familjepolitik, exempelvis föreslås ett höjt och beskattat barnbidrag samt ett kraftigt höjt tak i föräldraförsäkringen.

– Stockholms föräldrar möter många och skiftande utmaningar. De här förslagen siktar på att öka den ekonomiska träffsäkerheten i familjepolitiken, så att den blir ett stöd för den som behöver den bäst, och inte hindrar de familjer som i ökad utsträckning vill dela på tiden hemma med barnen.

Rapporten berör också områden som arbetsmarknad och näringspolitik, infrastruktur och regional planering, kriminalitet och sociala insatser samt samhällets service.

Du kan ladda ner och läsa rapporten här (PDF, 704 kB) >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4