Så tar vi med oss erfarenheter från BB Sophia

I dag stänger BB Sophia och Stockholms läns landsting går från sju till sex förlossningskliniker. I arbetet med att utveckla förlossningsvården ska erfarenheterna från BB Sophia tas tillvara.

16 maj 2016

Ella Bohlin (KD)– Vi har dragit igång en stor översyn av förlossningsvården där jag tydligt har skickat med att vi ska värna småskalighet, kontinuitet och mångfald. Barnmorskans roll ska förtydligas för att ta tillvara goda erfarenheter och utveckla goda arbetsmetoder. Tanken med att vi har vårdval förlossning är att blivande föräldrar ska kunna välja mellan olika alternativ. BB Sophia har bedrivit en uppskattad verksamhet och har visat att det går att tänka i andra banor, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Drygt 70 barn per vecka har fötts på BB Sophia mellan januari-april 2016. Under hela våren har förberedelserna pågått i landstinget så att dessa 70 per vecka ska kunna tas om hand av de andra enheterna gemensamt. En särskild arbetsgrupp har samordnat arbetet. Landstinget har rekryterat nya medarbetare, utökat lokaler och infört ett system för att fördela förlossningarna jämnare över länet. Sedan måndagen har BB Sophias lokaler ockuperats på initiativ av organisationen Födelsehuset.

– Flera av ockupanternas krav ser vi positivt på eftersom vi värnar valfriheten i förlossningsvården. Just nu är vår högsta prioritet att alla kvinnor ska ha tillgång till trygga förlossningar under sommaren men vi fortsätter arbeta tillsammans med vårdpersonalen för att utveckla vården och höja kvaliteten, säger Ella Bohlin.

Läs mer hos Stockholms läns landsting: Övergång till sex förlossningskliniker >>

Följ vår uppdatering om läget i förlossningsvården på http://stockholm.kristdemokraterna.se/bb

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag