Så tar vi med oss erfarenheter från BB Sophia

I dag stänger BB Sophia och Stockholms läns landsting går från sju till sex förlossningskliniker. I arbetet med att utveckla förlossningsvården ska erfarenheterna från BB Sophia tas tillvara.

16 maj 2016

Ella Bohlin (KD)– Vi har dragit igång en stor översyn av förlossningsvården där jag tydligt har skickat med att vi ska värna småskalighet, kontinuitet och mångfald. Barnmorskans roll ska förtydligas för att ta tillvara goda erfarenheter och utveckla goda arbetsmetoder. Tanken med att vi har vårdval förlossning är att blivande föräldrar ska kunna välja mellan olika alternativ. BB Sophia har bedrivit en uppskattad verksamhet och har visat att det går att tänka i andra banor, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Drygt 70 barn per vecka har fötts på BB Sophia mellan januari-april 2016. Under hela våren har förberedelserna pågått i landstinget så att dessa 70 per vecka ska kunna tas om hand av de andra enheterna gemensamt. En särskild arbetsgrupp har samordnat arbetet. Landstinget har rekryterat nya medarbetare, utökat lokaler och infört ett system för att fördela förlossningarna jämnare över länet. Sedan måndagen har BB Sophias lokaler ockuperats på initiativ av organisationen Födelsehuset.

– Flera av ockupanternas krav ser vi positivt på eftersom vi värnar valfriheten i förlossningsvården. Just nu är vår högsta prioritet att alla kvinnor ska ha tillgång till trygga förlossningar under sommaren men vi fortsätter arbeta tillsammans med vårdpersonalen för att utveckla vården och höja kvaliteten, säger Ella Bohlin.

Läs mer hos Stockholms läns landsting: Övergång till sex förlossningskliniker >>

Följ vår uppdatering om läget i förlossningsvården på http://stockholm.kristdemokraterna.se/bb

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde