Så tar vi med oss erfarenheter från BB Sophia

I dag stänger BB Sophia och Stockholms läns landsting går från sju till sex förlossningskliniker. I arbetet med att utveckla förlossningsvården ska erfarenheterna från BB Sophia tas tillvara.

16 maj 2016

Ella Bohlin (KD)– Vi har dragit igång en stor översyn av förlossningsvården där jag tydligt har skickat med att vi ska värna småskalighet, kontinuitet och mångfald. Barnmorskans roll ska förtydligas för att ta tillvara goda erfarenheter och utveckla goda arbetsmetoder. Tanken med att vi har vårdval förlossning är att blivande föräldrar ska kunna välja mellan olika alternativ. BB Sophia har bedrivit en uppskattad verksamhet och har visat att det går att tänka i andra banor, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Drygt 70 barn per vecka har fötts på BB Sophia mellan januari-april 2016. Under hela våren har förberedelserna pågått i landstinget så att dessa 70 per vecka ska kunna tas om hand av de andra enheterna gemensamt. En särskild arbetsgrupp har samordnat arbetet. Landstinget har rekryterat nya medarbetare, utökat lokaler och infört ett system för att fördela förlossningarna jämnare över länet. Sedan måndagen har BB Sophias lokaler ockuperats på initiativ av organisationen Födelsehuset.

– Flera av ockupanternas krav ser vi positivt på eftersom vi värnar valfriheten i förlossningsvården. Just nu är vår högsta prioritet att alla kvinnor ska ha tillgång till trygga förlossningar under sommaren men vi fortsätter arbeta tillsammans med vårdpersonalen för att utveckla vården och höja kvaliteten, säger Ella Bohlin.

Läs mer hos Stockholms läns landsting: Övergång till sex förlossningskliniker >>

Följ vår uppdatering om läget i förlossningsvården på http://stockholm.kristdemokraterna.se/bb

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär