Så vill Kristdemokraterna bygga ut tunnelbanan

Inlägg av Karl Henriksson, trafikpolitiker:
Tunnelbana. Foto: Steven Strehl (CC BY-SA)/Wikimedia Commons

Under veckan har tunnelbanan diskuterats flitigt. Inte mindre än tre utredningar pågår när det gäller framtidens tunnelbanenät. I dag är det Dagens Nyheter som har samlat in åsikter från Stockholms sju partier. Jag svarar för Kristdemokraterna. (Texten finns tyvärr inte på nätet.)

Frågorna är komplexa och allt får naturligtvis inte plats när en sådan här enkät ska presenteras. Jag tänkte därför utveckla lite hur Kristdemokraterna ser på prioriteringar när det gäller att bygga ut tunnelbanan.

Kristdemokraternas första prioritering är att bygga ut tunnelbanan till Nacka och konvertera en av tunnelbanans gröna linjer till blå linje. Genom att låta den blå linjen fortsätta söder om innerstan och grena ut sig till Nacka och, exempelvis, Skarpnäck kan vi både få till bra trafik med hög kapacitet till Nacka och avlasta de gröna linjerna. Det skulle göra att kapaciteten från Hagsätra, Farsta och Skarpnäck kan höjas med 50 procent.

Just nu pågår utredningar om utbyggnad till Barkarby, Hagastaden och Täby/Arninge, där en rad olika alternativa lösningar ska prövas. Olika tunnelbanedragningar finns med bland dessa förslag, men också spårvägs- och järnvägslösningar.

Det är inte seriöst att säga vilket alternativ som ska väljas innan utredningarna är färdiga. Varför skulle vi annars överhuvudtaget utreda?

Det blir lätt fråga om överbudspolitik. Om alla förslag som slängts in i debatten skulle genomföras skulle det nog handla om hundratals miljarder kronor – pengar som helt enkelt inte finns i något partis budget. Förslag ska vara realistiskt genomförbara, både utifrån finansiering och kapacitetstak i de mest trafikerade snitten.

På grön och röd linje slår vi redan i taket i innerstan så planerna måste handla om hur vi ska kunna öka kapaciteten i befintligt nät och avlasta i innerstan innan man kommer med förslag på utbyggnader som ger fler resande till innerstan på de linjerna.

Tunnelbanan är ett otroligt viktigt trafikslag för framtidens Stockholm. Samtidigt är det viktigt att vi inte låser oss för något speciellt transportsätt när vi planerar – vare sig det handlar om tunnelbana, spårväg, buss eller något annat. Pengarna, tekniken och mycket mer måste vägas in, och där kräver en ansvarsfull politik att vi vet så mycket som möjligt innan vi kommer med populistiska utspel riktade mot den ena eller andra delen av huvudstaden.

Karl Henriksson
Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Uppdaterat:
Den 21 maj skriver Karl Henriksson och Jan-Eric Jansson (KD), kommunalråd i Nacka, på SvD Brännpunkt: T-bana till Nacka måste prioriteras

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde