Så vill Kristdemokraterna bygga ut tunnelbanan

Inlägg av Karl Henriksson, trafikpolitiker:
Tunnelbana. Foto: Steven Strehl (CC BY-SA)/Wikimedia Commons

Under veckan har tunnelbanan diskuterats flitigt. Inte mindre än tre utredningar pågår när det gäller framtidens tunnelbanenät. I dag är det Dagens Nyheter som har samlat in åsikter från Stockholms sju partier. Jag svarar för Kristdemokraterna. (Texten finns tyvärr inte på nätet.)

Frågorna är komplexa och allt får naturligtvis inte plats när en sådan här enkät ska presenteras. Jag tänkte därför utveckla lite hur Kristdemokraterna ser på prioriteringar när det gäller att bygga ut tunnelbanan.

Kristdemokraternas första prioritering är att bygga ut tunnelbanan till Nacka och konvertera en av tunnelbanans gröna linjer till blå linje. Genom att låta den blå linjen fortsätta söder om innerstan och grena ut sig till Nacka och, exempelvis, Skarpnäck kan vi både få till bra trafik med hög kapacitet till Nacka och avlasta de gröna linjerna. Det skulle göra att kapaciteten från Hagsätra, Farsta och Skarpnäck kan höjas med 50 procent.

Just nu pågår utredningar om utbyggnad till Barkarby, Hagastaden och Täby/Arninge, där en rad olika alternativa lösningar ska prövas. Olika tunnelbanedragningar finns med bland dessa förslag, men också spårvägs- och järnvägslösningar.

Det är inte seriöst att säga vilket alternativ som ska väljas innan utredningarna är färdiga. Varför skulle vi annars överhuvudtaget utreda?

Det blir lätt fråga om överbudspolitik. Om alla förslag som slängts in i debatten skulle genomföras skulle det nog handla om hundratals miljarder kronor – pengar som helt enkelt inte finns i något partis budget. Förslag ska vara realistiskt genomförbara, både utifrån finansiering och kapacitetstak i de mest trafikerade snitten.

På grön och röd linje slår vi redan i taket i innerstan så planerna måste handla om hur vi ska kunna öka kapaciteten i befintligt nät och avlasta i innerstan innan man kommer med förslag på utbyggnader som ger fler resande till innerstan på de linjerna.

Tunnelbanan är ett otroligt viktigt trafikslag för framtidens Stockholm. Samtidigt är det viktigt att vi inte låser oss för något speciellt transportsätt när vi planerar – vare sig det handlar om tunnelbana, spårväg, buss eller något annat. Pengarna, tekniken och mycket mer måste vägas in, och där kräver en ansvarsfull politik att vi vet så mycket som möjligt innan vi kommer med populistiska utspel riktade mot den ena eller andra delen av huvudstaden.

Karl Henriksson
Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Uppdaterat:
Den 21 maj skriver Karl Henriksson och Jan-Eric Jansson (KD), kommunalråd i Nacka, på SvD Brännpunkt: T-bana till Nacka måste prioriteras


Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Läs mer

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

Läs mer

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Läs mer

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Läs mer

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar

Läs mer

Nya mottagningar för den som slutar andas i sömnen

Omkring 300 000 svenskar får upprepade uppehåll i andningen under sömnen. Under torsdagen beslutade Alliansen i Stockholms läns landsting att de s

Läs mer

Beslut i dag om mer pengar till förlossningsvården

Under torsdagen fattade Alliansen i Stockholms läns landsting beslut om att höja den ekonomiska ersättningen till förlossningsvården. Från och m

Läs mer

”Sälj SAS och SJ så att trafiken blir bättre”

Kristdemokraterna Karl Henriksson och David Winerdal föreslår i dag att staten ska sälja bolag som SAS, Apoteket, SBAB, Swedavia och SJ. Anledninge

Läs mer

Nu ska kön till operation för barn minska

Kapaciteten för barnoperationer på Karolinska universitetssjukhuset kommer att öka. Kön inom dagkirurgin, med ungefär 700 barn, kommer därmed at

Läs mer

Ella Bohlin om Ipsos-undersökning om bland annat förlossningsvården

Enligt en Ipsos-undersökning som Dagens Nyheter har beställt ökar missnöjet med förlossningsvården i Stockholms stad. Ella Bohlin (KD) är polit

Läs mer

tai iwin