Så vill Kristdemokraterna bygga ut tunnelbanan

Inlägg av Karl Henriksson, trafikpolitiker:
Tunnelbana. Foto: Steven Strehl (CC BY-SA)/Wikimedia Commons

Under veckan har tunnelbanan diskuterats flitigt. Inte mindre än tre utredningar pågår när det gäller framtidens tunnelbanenät. I dag är det Dagens Nyheter som har samlat in åsikter från Stockholms sju partier. Jag svarar för Kristdemokraterna. (Texten finns tyvärr inte på nätet.)

Frågorna är komplexa och allt får naturligtvis inte plats när en sådan här enkät ska presenteras. Jag tänkte därför utveckla lite hur Kristdemokraterna ser på prioriteringar när det gäller att bygga ut tunnelbanan.

Kristdemokraternas första prioritering är att bygga ut tunnelbanan till Nacka och konvertera en av tunnelbanans gröna linjer till blå linje. Genom att låta den blå linjen fortsätta söder om innerstan och grena ut sig till Nacka och, exempelvis, Skarpnäck kan vi både få till bra trafik med hög kapacitet till Nacka och avlasta de gröna linjerna. Det skulle göra att kapaciteten från Hagsätra, Farsta och Skarpnäck kan höjas med 50 procent.

Just nu pågår utredningar om utbyggnad till Barkarby, Hagastaden och Täby/Arninge, där en rad olika alternativa lösningar ska prövas. Olika tunnelbanedragningar finns med bland dessa förslag, men också spårvägs- och järnvägslösningar.

Det är inte seriöst att säga vilket alternativ som ska väljas innan utredningarna är färdiga. Varför skulle vi annars överhuvudtaget utreda?

Det blir lätt fråga om överbudspolitik. Om alla förslag som slängts in i debatten skulle genomföras skulle det nog handla om hundratals miljarder kronor – pengar som helt enkelt inte finns i något partis budget. Förslag ska vara realistiskt genomförbara, både utifrån finansiering och kapacitetstak i de mest trafikerade snitten.

På grön och röd linje slår vi redan i taket i innerstan så planerna måste handla om hur vi ska kunna öka kapaciteten i befintligt nät och avlasta i innerstan innan man kommer med förslag på utbyggnader som ger fler resande till innerstan på de linjerna.

Tunnelbanan är ett otroligt viktigt trafikslag för framtidens Stockholm. Samtidigt är det viktigt att vi inte låser oss för något speciellt transportsätt när vi planerar – vare sig det handlar om tunnelbana, spårväg, buss eller något annat. Pengarna, tekniken och mycket mer måste vägas in, och där kräver en ansvarsfull politik att vi vet så mycket som möjligt innan vi kommer med populistiska utspel riktade mot den ena eller andra delen av huvudstaden.

Karl Henriksson
Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Uppdaterat:
Den 21 maj skriver Karl Henriksson och Jan-Eric Jansson (KD), kommunalråd i Nacka, på SvD Brännpunkt: T-bana till Nacka måste prioriteras


I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Läs mer

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Läs mer

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

Läs mer

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Läs mer

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands

Läs mer

Flygande bilar eller höghastighetståg? Podcast tar en titt in i framtiden

Hur transporterar vi oss i framtiden? Och vilken film skildrar bäst framtidens trafik? I det fjärde avsnittet av podcasten Trafik-Kalle tar Karl Hen

Läs mer

Ansträngt vid Danderyds sjukhus förlossningsvård

Förlossningsvården vid Danderyds sjukhus har ett stort tryck på sig, med en stor ansträngning för personalen. Barn- och äldrelandstingsrådet El

Läs mer

Barnen har flyttat in på Nya Karolinska

I söndags flyttade Astrid Lindgrens barnsjukhus in på Nya Karolinska Solna, och samma dag stängde barnakuten för att flytta över till det nybyggd

Läs mer

Inga barn har blivit hänvisade utomlands vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i år

Med anledning av Sveriges Radios inslag om barnintensivvården i Sverige vill Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting tydliggöra och nå ut

Läs mer

Bilen vs kollektivtrafiken i podcasten Trafik-Kalle

När det har varit snökaos ställs frågan på sin spets om fördelarna med bilen och kollektivtrafiken. Podcasten Trafik-Kalle fokuserar på kostnad

Läs mer

tai iwin