Samtalskväll med Tryggare Sverige

BoAu_dBIQAAWQ-3
Foto: Tryggare Sverige

Idag medverkade Ewa Samuelsson i en samtalskväll på Pressklubben, arrangerad av föreningen Tryggare Sverige. Temat för kvällen var våld och utsatthet bland personer med funktionsnedsättning. Utöver Ewa Samuelsson deltog docent Denise Malmberg, universitetslektor vid Uppsala Universitet som har forskat kring dessa frågor.

Vissa typer av funktionsnedsättningar medför en särskild sårbarhet, vilket bland annat beror på den omfattande beroendeställning man ofta står i, till närstående eller vårdpersonal. Vidare består sårbarheten i att personer med kommunikativa funktionsnedsättningar kan ha svårt att förmedla till omgivningen att de har blivit utsatta för brott, att personer med vissa psykiska funktionsnedsättningar inte alltid blir trodda när de berättar om sin utsatthet samt att vissa fysiska funktionsnedsättningar kan innebära svårigheter att värja sig från brott.

Ewa Samuelsson berättade om vad Stockholms stad gör för att lyfta frågan om våld och utsatthet bland personer med funktionsnedsättning. Publiken, omkring 30 personer, ställde frågor och kom med förslag på hur tryggheten kan förbättras ytterligare.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,