Samtalskväll med Tryggare Sverige

BoAu_dBIQAAWQ-3
Foto: Tryggare Sverige

Idag medverkade Ewa Samuelsson i en samtalskväll på Pressklubben, arrangerad av föreningen Tryggare Sverige. Temat för kvällen var våld och utsatthet bland personer med funktionsnedsättning. Utöver Ewa Samuelsson deltog docent Denise Malmberg, universitetslektor vid Uppsala Universitet som har forskat kring dessa frågor.

Vissa typer av funktionsnedsättningar medför en särskild sårbarhet, vilket bland annat beror på den omfattande beroendeställning man ofta står i, till närstående eller vårdpersonal. Vidare består sårbarheten i att personer med kommunikativa funktionsnedsättningar kan ha svårt att förmedla till omgivningen att de har blivit utsatta för brott, att personer med vissa psykiska funktionsnedsättningar inte alltid blir trodda när de berättar om sin utsatthet samt att vissa fysiska funktionsnedsättningar kan innebära svårigheter att värja sig från brott.

Ewa Samuelsson berättade om vad Stockholms stad gör för att lyfta frågan om våld och utsatthet bland personer med funktionsnedsättning. Publiken, omkring 30 personer, ställde frågor och kom med förslag på hur tryggheten kan förbättras ytterligare.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde