Satsa på snabbgående pendelbåtar till Vaxholm!

19 november 2015

Kristdemokraterna föreslår att ett försök startar med snabbgående pendelbåt mellan Stockholms city och Vaxholm. Efter trafiknämndens beslut att stoppa planerna på en pendelbåtslinje till Solna strand finns pengar som kan användas.

Karl Henriksson (KD)– Med snabbgående pendelbåtar kan vi nästintill halvera restiden för pendlare i Vaxholm. Det skulle också innebära att vi knyter ihop delar av länet med SL-trafiken så att fler kommuner kan växa och utvecklas, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Arbetet fortsätter med två av landstingets tre planerade pendelbåtslinjer. Trafikförvaltningen har däremot inte hittat någon medfinansiering för bryggor och andra investeringar när det gäller den tredje linjen mellan Solna strand och Årstadal. Där avbryts planerna tills vidare, vilket frigör 21 miljoner kronor för 2016 och 51,5 miljoner för 2017.

– På den här sträckan kan vi använda bryggor och annan infrastruktur som redan finns, och därför behövs inte lika stora investeringar. Kristdemokraternas initiativ Sjövägen är ett exempel på en pendelbåtslinje som har uppskattats mycket av både resenärerna och de inblandade kommunerna, säger Karl Henriksson.

Mer om förslaget:
– Moderna pendelbåtar som kan komma i fråga för försöket kan färdas i upp till 30 knop.
– Resan mellan Vaxholm och Stockholm går enligt förslaget snabbare än att resa med buss/tunnelbana och innehåller inga byten.
– Pendelbåten föreslås gå mellan Stockholms city och Vaxholm med stopp i Gåshaga och Nacka. På så sätt skapas nya tvärförbindelser.
– SL:s biljetter ska gälla i trafiken.
– Pendelbåtar har blivit ett allt vanligare pendlingsalternativ för stockholmarna. Resandet med pendelbåtslinjen Sjövägen ökade kraftigt när SL:s biljettsystem infördes på båtarna.

SVT Nyheter Stockholm: Pendelbåt mellan Vaxholm och Stockholms city >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde