Satsa på snabbgående pendelbåtar till Vaxholm!

19 november 2015

Kristdemokraterna föreslår att ett försök startar med snabbgående pendelbåt mellan Stockholms city och Vaxholm. Efter trafiknämndens beslut att stoppa planerna på en pendelbåtslinje till Solna strand finns pengar som kan användas.

Karl Henriksson (KD)– Med snabbgående pendelbåtar kan vi nästintill halvera restiden för pendlare i Vaxholm. Det skulle också innebära att vi knyter ihop delar av länet med SL-trafiken så att fler kommuner kan växa och utvecklas, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Arbetet fortsätter med två av landstingets tre planerade pendelbåtslinjer. Trafikförvaltningen har däremot inte hittat någon medfinansiering för bryggor och andra investeringar när det gäller den tredje linjen mellan Solna strand och Årstadal. Där avbryts planerna tills vidare, vilket frigör 21 miljoner kronor för 2016 och 51,5 miljoner för 2017.

– På den här sträckan kan vi använda bryggor och annan infrastruktur som redan finns, och därför behövs inte lika stora investeringar. Kristdemokraternas initiativ Sjövägen är ett exempel på en pendelbåtslinje som har uppskattats mycket av både resenärerna och de inblandade kommunerna, säger Karl Henriksson.

Mer om förslaget:
– Moderna pendelbåtar som kan komma i fråga för försöket kan färdas i upp till 30 knop.
– Resan mellan Vaxholm och Stockholm går enligt förslaget snabbare än att resa med buss/tunnelbana och innehåller inga byten.
– Pendelbåten föreslås gå mellan Stockholms city och Vaxholm med stopp i Gåshaga och Nacka. På så sätt skapas nya tvärförbindelser.
– SL:s biljetter ska gälla i trafiken.
– Pendelbåtar har blivit ett allt vanligare pendlingsalternativ för stockholmarna. Resandet med pendelbåtslinjen Sjövägen ökade kraftigt när SL:s biljettsystem infördes på båtarna.

SVT Nyheter Stockholm: Pendelbåt mellan Vaxholm och Stockholms city >>

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär