Satsa på snabbgående pendelbåtar till Vaxholm!

19 november 2015

Kristdemokraterna föreslår att ett försök startar med snabbgående pendelbåt mellan Stockholms city och Vaxholm. Efter trafiknämndens beslut att stoppa planerna på en pendelbåtslinje till Solna strand finns pengar som kan användas.

Karl Henriksson (KD)– Med snabbgående pendelbåtar kan vi nästintill halvera restiden för pendlare i Vaxholm. Det skulle också innebära att vi knyter ihop delar av länet med SL-trafiken så att fler kommuner kan växa och utvecklas, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Arbetet fortsätter med två av landstingets tre planerade pendelbåtslinjer. Trafikförvaltningen har däremot inte hittat någon medfinansiering för bryggor och andra investeringar när det gäller den tredje linjen mellan Solna strand och Årstadal. Där avbryts planerna tills vidare, vilket frigör 21 miljoner kronor för 2016 och 51,5 miljoner för 2017.

– På den här sträckan kan vi använda bryggor och annan infrastruktur som redan finns, och därför behövs inte lika stora investeringar. Kristdemokraternas initiativ Sjövägen är ett exempel på en pendelbåtslinje som har uppskattats mycket av både resenärerna och de inblandade kommunerna, säger Karl Henriksson.

Mer om förslaget:
– Moderna pendelbåtar som kan komma i fråga för försöket kan färdas i upp till 30 knop.
– Resan mellan Vaxholm och Stockholm går enligt förslaget snabbare än att resa med buss/tunnelbana och innehåller inga byten.
– Pendelbåten föreslås gå mellan Stockholms city och Vaxholm med stopp i Gåshaga och Nacka. På så sätt skapas nya tvärförbindelser.
– SL:s biljetter ska gälla i trafiken.
– Pendelbåtar har blivit ett allt vanligare pendlingsalternativ för stockholmarna. Resandet med pendelbåtslinjen Sjövägen ökade kraftigt när SL:s biljettsystem infördes på båtarna.

SVT Nyheter Stockholm: Pendelbåt mellan Vaxholm och Stockholms city >>

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn