Satsa på spårväg till Lidingö

Tunnelbana är fel väg. I stället vill Kristdemokraterna koppla ihop Spårväg city och Lidingöbanan. Det skriver Karl Henriksson och Carl-Johan Schiller (KD) i en debattartikel om framtidens SL-trafik till Lidingö.

Karl Henriksson är gruppledare i trafiknämnden och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering. Carl-Johan Schiller är kommunalråd i Lidingö. Så här skriver de i Lidingösidan:

Under de senaste åren har möjligheterna för Lidingöborna att resa kollektivt till och från Stockholm försämrats i stadig takt. Biltullarnas nya placering gör att det inte längre lönar sig att parkera vid T-banan istället för att ta bilen hela vägen, infartsparkeringen försvinner snart helt och hållet och busstrafikens turtäthet har försämrats. Vi kristdemokrater vill att det ska vara lätt för Lidingöborna att resa kollektivt och därför behöver förutsättningarna för ett hållbart resande förbättras.

Innan sommaren lämnade Lidingö stad beskedet till Sverigeförhandlingen att staden inte önskade att gå vidare med att förhandla om tunnelbana inom ramen för den statliga utredningen. Sverigeförhandlingens bud, att Lidingö skulle bygga cirka 10 000 nya bostäder, var inte realistiskt. Med vetskapen om att tunnelbana inte är rätt väg för Lidingö under överskådlig framtid blir den tidigare utlovade sammankopplingen mellan Spårväg City och Lidingöbanan aktuell. Landstinget, Lidingö stad och Stockholms stad måste prioritera att koppla ihop de här spårvagnslinjerna för att skapa en smart helhetslösning för Östermalm, Gärdet, Värtahamnen och Lidingö.

Landstinget har länge planerat för sammankopplingen. Just nu bygger SL stora spårvagnshallar på Lidingö för spårvagnarna som trafikerar hela sträckan in till Sergels torg. Det vore mycket olyckligt om miljonnelopp av skattebetalarnas pengar har prioriterats fel i bygget av spårvagndepåerna i AGA. Kristdemokraterna vill därför se en nystart för planerna på Spårväg City och sammankopplingen med Lidingöbanan.
Karl Henriksson (KD)
Ledamot i trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Carl-Johan Schiller (KD)
Kommunalråd, Lidingö stad


Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

Läs mer

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

Läs mer

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Läs mer

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Läs mer

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte! Vi har äran att gästas av vår

Läs mer

Historisk överenskommelse om spårväg mellan SL och Lidingö

Stockholms läns landsting och Lidingö stad presenterade i dag en överenskommelse om en ny Lidingöbro och ny kollektivtrafik i Östra Stockholm. Ö

Läs mer

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

Läs mer

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Kristdemokraterna i Stockholms stad kräver flera insatser för att förhindra fler terrorattacker på Stockholms gator. Bland annat vill partiet att

Läs mer

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Stockholms läns landsting ska ta fram en trafikplan. Det har trafikplaneberedningen beslutat. (mer…)

Läs mer

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Den 13 och 14 juni samlas landstingsfullmäktige för att besluta om hur mer än 90 miljarder kronor ska fördelas till vård, kollektivtrafik och and

Läs mer

tai iwin