Satsning på Rinkeby!

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

På torsdag fattar Stadsbyggnadsnämnden ytterligare ett beslut om en satsning på Rinkeby i form av nya lägenheter, upprustad gatumiljö och mer stadsliv. Det är den tredje satsningen på kort tid.

− Genom beslutet kan arbetet starta med att förvandla Rinkeby Allé till ett stadsmässigt stråk med en direkt förbindelse till den framväxande stadsdelen Stora Ursvik i Sundbyberg. Gatan sänks, gångtunnlar tas bort, bottenvåningar aktiveras, 70 nya lägenheter tillkommer och gång- och cykelbanor anläggs.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

− Det känns fantastiskt roligt att vi kan göra denna satsning på Rinkeby. Arbetet med att omdana Rinkebystråket är igång och slutförs nästa år, planen för 350 nya lägenheter på överdäckningen av E18 är beslutad och nu tar vi nästa steg för att göra Rinkeby Allé mer attraktivt. Alla dessa satsningar kommer lyfta Rinkeby och göra stadsdelen mer levande, blandad och tryggare, säger Erik Slottner (KD).

På samma möte beslutar stadsbyggnadsnämnden också om 250 nya lägenheter i Akalla med en tydlig stadsstruktur. Fin arkitektur blandas med hög täthet, nya förskolor och levande bottenvåningar.

Tidigare i år har stadsbyggnadsnämnden antagit en ny plan för Tensta som kommer att modernisera gatumiljön och skapa nya lägenheter. Förra året beslutades också om ett 17 våningar högt studentbostadshus i stadsdelen och framöver ska vi besluta om nya lägenheter på överdäckningen av E18 vid Tensta. Det sker stora satsningar inom stadsbyggnadsområdet på Järva som är mycket positiva. Tillsammans kommer dessa innebära att Järva blir attraktivare, mer blandat och tryggare.

Presskontakt Markus Nyman, 076-122 99 11

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde