Satsning på Rinkeby!

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

På torsdag fattar Stadsbyggnadsnämnden ytterligare ett beslut om en satsning på Rinkeby i form av nya lägenheter, upprustad gatumiljö och mer stadsliv. Det är den tredje satsningen på kort tid.

− Genom beslutet kan arbetet starta med att förvandla Rinkeby Allé till ett stadsmässigt stråk med en direkt förbindelse till den framväxande stadsdelen Stora Ursvik i Sundbyberg. Gatan sänks, gångtunnlar tas bort, bottenvåningar aktiveras, 70 nya lägenheter tillkommer och gång- och cykelbanor anläggs.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

− Det känns fantastiskt roligt att vi kan göra denna satsning på Rinkeby. Arbetet med att omdana Rinkebystråket är igång och slutförs nästa år, planen för 350 nya lägenheter på överdäckningen av E18 är beslutad och nu tar vi nästa steg för att göra Rinkeby Allé mer attraktivt. Alla dessa satsningar kommer lyfta Rinkeby och göra stadsdelen mer levande, blandad och tryggare, säger Erik Slottner (KD).

På samma möte beslutar stadsbyggnadsnämnden också om 250 nya lägenheter i Akalla med en tydlig stadsstruktur. Fin arkitektur blandas med hög täthet, nya förskolor och levande bottenvåningar.

Tidigare i år har stadsbyggnadsnämnden antagit en ny plan för Tensta som kommer att modernisera gatumiljön och skapa nya lägenheter. Förra året beslutades också om ett 17 våningar högt studentbostadshus i stadsdelen och framöver ska vi besluta om nya lägenheter på överdäckningen av E18 vid Tensta. Det sker stora satsningar inom stadsbyggnadsområdet på Järva som är mycket positiva. Tillsammans kommer dessa innebära att Järva blir attraktivare, mer blandat och tryggare.

Presskontakt Markus Nyman, 076-122 99 11

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn