Satsning på Rinkeby!

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

På torsdag fattar Stadsbyggnadsnämnden ytterligare ett beslut om en satsning på Rinkeby i form av nya lägenheter, upprustad gatumiljö och mer stadsliv. Det är den tredje satsningen på kort tid.

− Genom beslutet kan arbetet starta med att förvandla Rinkeby Allé till ett stadsmässigt stråk med en direkt förbindelse till den framväxande stadsdelen Stora Ursvik i Sundbyberg. Gatan sänks, gångtunnlar tas bort, bottenvåningar aktiveras, 70 nya lägenheter tillkommer och gång- och cykelbanor anläggs.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

− Det känns fantastiskt roligt att vi kan göra denna satsning på Rinkeby. Arbetet med att omdana Rinkebystråket är igång och slutförs nästa år, planen för 350 nya lägenheter på överdäckningen av E18 är beslutad och nu tar vi nästa steg för att göra Rinkeby Allé mer attraktivt. Alla dessa satsningar kommer lyfta Rinkeby och göra stadsdelen mer levande, blandad och tryggare, säger Erik Slottner (KD).

På samma möte beslutar stadsbyggnadsnämnden också om 250 nya lägenheter i Akalla med en tydlig stadsstruktur. Fin arkitektur blandas med hög täthet, nya förskolor och levande bottenvåningar.

Tidigare i år har stadsbyggnadsnämnden antagit en ny plan för Tensta som kommer att modernisera gatumiljön och skapa nya lägenheter. Förra året beslutades också om ett 17 våningar högt studentbostadshus i stadsdelen och framöver ska vi besluta om nya lägenheter på överdäckningen av E18 vid Tensta. Det sker stora satsningar inom stadsbyggnadsområdet på Järva som är mycket positiva. Tillsammans kommer dessa innebära att Järva blir attraktivare, mer blandat och tryggare.

Presskontakt Markus Nyman, 076-122 99 11

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4