Satsningar mot skador i vården ger resultat

9 oktober 2014

Antalet vårdrelaterade infektioner i Stockholms läns landsting har sjunkit med 35 procent de senaste sex åren. Kristdemokraternas avgående landstingsråd Stig Nyman, med ansvar för patientsäkerheten, har under lång tid arbetat för att vända utvecklingen och gläds över de nya siffrorna.

– Vi har gått från en av landets högsta nivåer till genomsnittsnivån i landet. Det är oerhört skönt att få ett kvitto på att de stödverktyg, den patientkonferens, den handlingsplan och den informationsfilm vi har tagit fram gör skillnad för patienterna, säger Stig Nyman.

Det är Dagens Samhälle som har granskat hur många som drabbas av en infektion som orsakats av vården. Den visar att drygt 14 procent av sjukhuspatienterna i Stockholm drabbades för sex år sedan. I år är andelen 9 procent.

– Man måste hitta nyskapande sätt att arbeta med patientsäkerheten. Inför framtiden måste Stockholms läns landsting arbeta vidare med att förbättra överlämningarna mellan olika vårdenheter, hur vi använder antibiotika, hur IT-systemen pratar med varandra och, inte minst, antalet vårdplatser. Du ska bli frisk av vården, inte få nya infektioner, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Här är fler inlägg relaterade till vårt arbete för patientsäkerhet >>

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat