Screening för lungcancer kan införas i Stockholm

den 4 februari 2015

Alliansen har beslutat att utreda om tester för lungcancer ska införas i Stockholms läns landsting, på samma sätt som mammografi för bröstcancer. Syftet är att minska dödligheten i cancer, som i dag uppmärksammas på Världscancerdagen.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Dödligheten i lungcancer är mycket hög, men genom att satsa på att tidigt identifiera sjukdomen ökar vi möjligheten att sätta in behandling i rätt tid. Vi utvecklar screeningprogrammen i Stockholm och ser lungcancer som nästa område där vi skulle kunna rädda fler liv, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

I dag finns screeningprogram för bröstcancer, livmoderhalscancer samt tjock- och ändtarmscancer.

– Vi kan se att screeningen för livmoderhalscancer har varit väldigt framgångsrik. Färre drabbas av sjukdomen och färre dör av den. I kampen mot cancer är insatser för tidig upptäckt viktiga vapen, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Roksana Parsan

Fakta: Cancersatsningar i Stockholms läns landsting

• Behandlingsgaranti för barncancervården.
  • Gynekologisk cellprovtagning (där screening för livmoderhalscancer ingår) utökas och omfattar nu kvinnor mellan 23 och 64 år.
  • Astrid Lindgrens barnsjukhus satsar på vård i hemmet för cancersjuka barn.
  • Alla som får en cancerdiagnos får en patientansvarig läkare.
  • Studie kring tidig upptäckt av prostatacancer, som kan ligga till grund för screening.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun