Screening för lungcancer kan införas i Stockholm

den 4 februari 2015

Alliansen har beslutat att utreda om tester för lungcancer ska införas i Stockholms läns landsting, på samma sätt som mammografi för bröstcancer. Syftet är att minska dödligheten i cancer, som i dag uppmärksammas på Världscancerdagen.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Dödligheten i lungcancer är mycket hög, men genom att satsa på att tidigt identifiera sjukdomen ökar vi möjligheten att sätta in behandling i rätt tid. Vi utvecklar screeningprogrammen i Stockholm och ser lungcancer som nästa område där vi skulle kunna rädda fler liv, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

I dag finns screeningprogram för bröstcancer, livmoderhalscancer samt tjock- och ändtarmscancer.

– Vi kan se att screeningen för livmoderhalscancer har varit väldigt framgångsrik. Färre drabbas av sjukdomen och färre dör av den. I kampen mot cancer är insatser för tidig upptäckt viktiga vapen, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Roksana Parsan

Fakta: Cancersatsningar i Stockholms läns landsting

• Behandlingsgaranti för barncancervården.
  • Gynekologisk cellprovtagning (där screening för livmoderhalscancer ingår) utökas och omfattar nu kvinnor mellan 23 och 64 år.
  • Astrid Lindgrens barnsjukhus satsar på vård i hemmet för cancersjuka barn.
  • Alla som får en cancerdiagnos får en patientansvarig läkare.
  • Studie kring tidig upptäckt av prostatacancer, som kan ligga till grund för screening.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4