Screening för lungcancer kan införas i Stockholm

den 4 februari 2015

Alliansen har beslutat att utreda om tester för lungcancer ska införas i Stockholms läns landsting, på samma sätt som mammografi för bröstcancer. Syftet är att minska dödligheten i cancer, som i dag uppmärksammas på Världscancerdagen.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Dödligheten i lungcancer är mycket hög, men genom att satsa på att tidigt identifiera sjukdomen ökar vi möjligheten att sätta in behandling i rätt tid. Vi utvecklar screeningprogrammen i Stockholm och ser lungcancer som nästa område där vi skulle kunna rädda fler liv, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

I dag finns screeningprogram för bröstcancer, livmoderhalscancer samt tjock- och ändtarmscancer.

– Vi kan se att screeningen för livmoderhalscancer har varit väldigt framgångsrik. Färre drabbas av sjukdomen och färre dör av den. I kampen mot cancer är insatser för tidig upptäckt viktiga vapen, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Roksana Parsan

Fakta: Cancersatsningar i Stockholms läns landsting

• Behandlingsgaranti för barncancervården.
  • Gynekologisk cellprovtagning (där screening för livmoderhalscancer ingår) utökas och omfattar nu kvinnor mellan 23 och 64 år.
  • Astrid Lindgrens barnsjukhus satsar på vård i hemmet för cancersjuka barn.
  • Alla som får en cancerdiagnos får en patientansvarig läkare.
  • Studie kring tidig upptäckt av prostatacancer, som kan ligga till grund för screening.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde