Screening för lungcancer kan införas i Stockholm

den 4 februari 2015

Alliansen har beslutat att utreda om tester för lungcancer ska införas i Stockholms läns landsting, på samma sätt som mammografi för bröstcancer. Syftet är att minska dödligheten i cancer, som i dag uppmärksammas på Världscancerdagen.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Dödligheten i lungcancer är mycket hög, men genom att satsa på att tidigt identifiera sjukdomen ökar vi möjligheten att sätta in behandling i rätt tid. Vi utvecklar screeningprogrammen i Stockholm och ser lungcancer som nästa område där vi skulle kunna rädda fler liv, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

I dag finns screeningprogram för bröstcancer, livmoderhalscancer samt tjock- och ändtarmscancer.

– Vi kan se att screeningen för livmoderhalscancer har varit väldigt framgångsrik. Färre drabbas av sjukdomen och färre dör av den. I kampen mot cancer är insatser för tidig upptäckt viktiga vapen, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Roksana Parsan

Fakta: Cancersatsningar i Stockholms läns landsting

• Behandlingsgaranti för barncancervården.
  • Gynekologisk cellprovtagning (där screening för livmoderhalscancer ingår) utökas och omfattar nu kvinnor mellan 23 och 64 år.
  • Astrid Lindgrens barnsjukhus satsar på vård i hemmet för cancersjuka barn.
  • Alla som får en cancerdiagnos får en patientansvarig läkare.
  • Studie kring tidig upptäckt av prostatacancer, som kan ligga till grund för screening.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning