Sju bolag ska konkurrera om rullstolstaxi i Stockholm

16 september 2015

Den som reser med rullstolstaxi i Stockholms län kommer att kunna välja mellan sju taxibolag från och med nästa år. Landstingets nya upphandling har haft större fokus på kvalitet än tidigare.

– Tack vare att resenärerna har kunnat välja vem som ska leverera deras resor har rullstolstaxi många nöjda resenärer. Nu sjösätter vi ett nytt avtal med god konkurrens mellan bolagen. Vi har vägt in utbildning för förarna, hur klagomål hanteras och kvalitet i hur resorna praktiskt hanteras. Resenärerna kommer därför att få fler goda valmöjligheter, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting

Upphandlingen gäller i två år och berör 13 000 resenärer med färdtjänsttillstånd.

– I avtalen ingår service från dörr till dörr. Målet är att förbättra kvaliteten så att så många som möjligt är nöjda med sina resor, säger Fredrik Wallén.

De sju vinnande taxiföretagen är:
Ekeröbilarna AB
Haninge & Nynäshamns Taxi AB (ny)
Samtrans Skol- Handikapptransporter Stockholm AB
Sirius Omsorg Holding AB (ny)
Södertälje Taxi AB
Taxi 020 AB
Taxi Kurir i Stockholm AB

Nöjdheten är 87 % bland färdtjänstens resenärer, vilket är högre än i den vanliga kollektivtrafiken. Nöjdheten bland resenärer som åker rullstolstaxi är högre än hos färdtjänstresenärer som åker taxi. Det kommande avtalet beräknas öka kostnaderna med ungefär 3 procent. Avtalet träder i kraft den 1 april 2016 och gäller i två år, med möjlighet till två års förlängning.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar