Sju bolag ska konkurrera om rullstolstaxi i Stockholm

16 september 2015

Den som reser med rullstolstaxi i Stockholms län kommer att kunna välja mellan sju taxibolag från och med nästa år. Landstingets nya upphandling har haft större fokus på kvalitet än tidigare.

– Tack vare att resenärerna har kunnat välja vem som ska leverera deras resor har rullstolstaxi många nöjda resenärer. Nu sjösätter vi ett nytt avtal med god konkurrens mellan bolagen. Vi har vägt in utbildning för förarna, hur klagomål hanteras och kvalitet i hur resorna praktiskt hanteras. Resenärerna kommer därför att få fler goda valmöjligheter, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting

Upphandlingen gäller i två år och berör 13 000 resenärer med färdtjänsttillstånd.

– I avtalen ingår service från dörr till dörr. Målet är att förbättra kvaliteten så att så många som möjligt är nöjda med sina resor, säger Fredrik Wallén.

De sju vinnande taxiföretagen är:
Ekeröbilarna AB
Haninge & Nynäshamns Taxi AB (ny)
Samtrans Skol- Handikapptransporter Stockholm AB
Sirius Omsorg Holding AB (ny)
Södertälje Taxi AB
Taxi 020 AB
Taxi Kurir i Stockholm AB

Nöjdheten är 87 % bland färdtjänstens resenärer, vilket är högre än i den vanliga kollektivtrafiken. Nöjdheten bland resenärer som åker rullstolstaxi är högre än hos färdtjänstresenärer som åker taxi. Det kommande avtalet beräknas öka kostnaderna med ungefär 3 procent. Avtalet träder i kraft den 1 april 2016 och gäller i två år, med möjlighet till två års förlängning.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde