Sju bolag ska konkurrera om rullstolstaxi i Stockholm

16 september 2015

Den som reser med rullstolstaxi i Stockholms län kommer att kunna välja mellan sju taxibolag från och med nästa år. Landstingets nya upphandling har haft större fokus på kvalitet än tidigare.

– Tack vare att resenärerna har kunnat välja vem som ska leverera deras resor har rullstolstaxi många nöjda resenärer. Nu sjösätter vi ett nytt avtal med god konkurrens mellan bolagen. Vi har vägt in utbildning för förarna, hur klagomål hanteras och kvalitet i hur resorna praktiskt hanteras. Resenärerna kommer därför att få fler goda valmöjligheter, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting

Upphandlingen gäller i två år och berör 13 000 resenärer med färdtjänsttillstånd.

– I avtalen ingår service från dörr till dörr. Målet är att förbättra kvaliteten så att så många som möjligt är nöjda med sina resor, säger Fredrik Wallén.

De sju vinnande taxiföretagen är:
Ekeröbilarna AB
Haninge & Nynäshamns Taxi AB (ny)
Samtrans Skol- Handikapptransporter Stockholm AB
Sirius Omsorg Holding AB (ny)
Södertälje Taxi AB
Taxi 020 AB
Taxi Kurir i Stockholm AB

Nöjdheten är 87 % bland färdtjänstens resenärer, vilket är högre än i den vanliga kollektivtrafiken. Nöjdheten bland resenärer som åker rullstolstaxi är högre än hos färdtjänstresenärer som åker taxi. Det kommande avtalet beräknas öka kostnaderna med ungefär 3 procent. Avtalet träder i kraft den 1 april 2016 och gäller i två år, med möjlighet till två års förlängning.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands