Skadlig skattehöjning

Idag har den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus fastslagit att den kommunala skattesatsen för 2015 kommer att höjas med 35 öre till 17,68 kronor. Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, är kritisk till skattehöjningen.

– Kristdemokraterna anser att Stockholm fortsatt ska ha en låg kommunalskatt. Stockholms stads ekonomi är mycket välskött efter åtta år med alliansstyre. Med en ansvarsfull politisk majoritet behövs ingen skattehöjning. Tvärtom indikerar detta en kurs där skattehöjningar är svaret på varje utgiftsökning istället för ökad sysselsättning och minskat bidragsberoende, säger Erik Slottner (KD).

– Den rödgrönrosa majoriteten tycks vara övertygad om att det finns ett statiskt samband mellan högre skatter och bättre välfärd. Men så är det inte. Sambandet finns istället mellan ökad sysselsättning och bättre välfärd. Alliansen har under två mandatperioder sänkt skatten med 75 öre. Detta har vi kunnat göra samtidigt som vi har satsat på skolan, förskolan, omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Det har varit möjligt tack vare välskötta finanser, att vi har fått fler i arbete och att bidragsberoendet minskat. Jag beklagar att den nya majoriteten överger denna kurs även om det inte var särskilt oväntat, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde