Skatt på företagsamhet, flit och tillväxt – Stockholm drabbas av orättvis skatt

Uttalande
Stockholm den 20 juni 2016

Den rödgröna regeringen bedriver en Stockholmsfientlig politik som bygger hinder för nyföretagande, bostadsbyggande och tillväxt. Det är dags att skatteutjämningssystemet förändras i grunden. Detta säger Kristdemokraternas partidistriktsstyrelse i Stockholms stad

Regeringspolitiken har inte gynnat stockholmarna och med det nya skatteutjämningssystemet blir effekten av detta än mer kännbart. Ett försämrat jobbskatteavdrag, en höjd statlig inkomstskatt och ett försämrat ROT-avdrag innebär att hushållsekonomin för många påverkas negativt.
Det hämmar också Stockholm som arbetsmarknadsregion och leder till både färre jobb och färre arbetade timmar. Incitamenten att bygga bostäder minskar dessutom.

Under 2016 fick Stockholms stad betala omkring 550 miljoner mer i utjämningsskatt än året innan. Det motsvarar i teorin en skattehöjning på omkring 25 öre. Förändringar i utjämningssystemet som dessutom bidrar till att kostnaden för landstinget ökar från 855 miljoner kronor år 2015 till 2 726 miljoner kronor år 2020.

– Det är rimligt att någon form av utjämning finns men den måste utformas på ett smartare sätt som inte gör att Stockholm tex ska betala till stora städer som Göteborg och Malmö. Vi förespråkar att modellen görs kostnadsneutral för kommuner och landsinting, dvs att staten går och täcker upp kostnaderna, säger partidistriktet Stockholm stad.

Fakta om utjämningssystemet:
Systemet för kommunalekonomisk utjämning eller kommunala utjämningssystemet fördelar pengar till Sveriges kommuner och Sveriges landsting för att de ska kunna tillhandahålla likvärdig service oberoende av förhållanden som är svåra för kommunen att påverka.
Systemet finansieras huvudsakligen genom statliga anslag.
En mindre del av pengarna tas ut som en avgift från kommuner med hög skattekraft.
Det har ersatt tidigare riktade statliga bidrag till kommunerna.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi