Skatt på företagsamhet, flit och tillväxt – Stockholm drabbas av orättvis skatt

Uttalande
Stockholm den 20 juni 2016

Den rödgröna regeringen bedriver en Stockholmsfientlig politik som bygger hinder för nyföretagande, bostadsbyggande och tillväxt. Det är dags att skatteutjämningssystemet förändras i grunden. Detta säger Kristdemokraternas partidistriktsstyrelse i Stockholms stad

Regeringspolitiken har inte gynnat stockholmarna och med det nya skatteutjämningssystemet blir effekten av detta än mer kännbart. Ett försämrat jobbskatteavdrag, en höjd statlig inkomstskatt och ett försämrat ROT-avdrag innebär att hushållsekonomin för många påverkas negativt.
Det hämmar också Stockholm som arbetsmarknadsregion och leder till både färre jobb och färre arbetade timmar. Incitamenten att bygga bostäder minskar dessutom.

Under 2016 fick Stockholms stad betala omkring 550 miljoner mer i utjämningsskatt än året innan. Det motsvarar i teorin en skattehöjning på omkring 25 öre. Förändringar i utjämningssystemet som dessutom bidrar till att kostnaden för landstinget ökar från 855 miljoner kronor år 2015 till 2 726 miljoner kronor år 2020.

– Det är rimligt att någon form av utjämning finns men den måste utformas på ett smartare sätt som inte gör att Stockholm tex ska betala till stora städer som Göteborg och Malmö. Vi förespråkar att modellen görs kostnadsneutral för kommuner och landsinting, dvs att staten går och täcker upp kostnaderna, säger partidistriktet Stockholm stad.

Fakta om utjämningssystemet:
Systemet för kommunalekonomisk utjämning eller kommunala utjämningssystemet fördelar pengar till Sveriges kommuner och Sveriges landsting för att de ska kunna tillhandahålla likvärdig service oberoende av förhållanden som är svåra för kommunen att påverka.
Systemet finansieras huvudsakligen genom statliga anslag.
En mindre del av pengarna tas ut som en avgift från kommuner med hög skattekraft.
Det har ersatt tidigare riktade statliga bidrag till kommunerna.

För mer information:
Simon Olsson

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet

Osteoporos är en sjukdom som drabbar många kvinnor. Ella Bohlin (KD) har lyft upp den på agendan i arbetet i Stockholms läns landsting. I dagarna