Skatt på företagsamhet, flit och tillväxt – Stockholm drabbas av orättvis skatt

Uttalande
Stockholm den 20 juni 2016

Den rödgröna regeringen bedriver en Stockholmsfientlig politik som bygger hinder för nyföretagande, bostadsbyggande och tillväxt. Det är dags att skatteutjämningssystemet förändras i grunden. Detta säger Kristdemokraternas partidistriktsstyrelse i Stockholms stad

Regeringspolitiken har inte gynnat stockholmarna och med det nya skatteutjämningssystemet blir effekten av detta än mer kännbart. Ett försämrat jobbskatteavdrag, en höjd statlig inkomstskatt och ett försämrat ROT-avdrag innebär att hushållsekonomin för många påverkas negativt.
Det hämmar också Stockholm som arbetsmarknadsregion och leder till både färre jobb och färre arbetade timmar. Incitamenten att bygga bostäder minskar dessutom.

Under 2016 fick Stockholms stad betala omkring 550 miljoner mer i utjämningsskatt än året innan. Det motsvarar i teorin en skattehöjning på omkring 25 öre. Förändringar i utjämningssystemet som dessutom bidrar till att kostnaden för landstinget ökar från 855 miljoner kronor år 2015 till 2 726 miljoner kronor år 2020.

– Det är rimligt att någon form av utjämning finns men den måste utformas på ett smartare sätt som inte gör att Stockholm tex ska betala till stora städer som Göteborg och Malmö. Vi förespråkar att modellen görs kostnadsneutral för kommuner och landsinting, dvs att staten går och täcker upp kostnaderna, säger partidistriktet Stockholm stad.

Fakta om utjämningssystemet:
Systemet för kommunalekonomisk utjämning eller kommunala utjämningssystemet fördelar pengar till Sveriges kommuner och Sveriges landsting för att de ska kunna tillhandahålla likvärdig service oberoende av förhållanden som är svåra för kommunen att påverka.
Systemet finansieras huvudsakligen genom statliga anslag.
En mindre del av pengarna tas ut som en avgift från kommuner med hög skattekraft.
Det har ersatt tidigare riktade statliga bidrag till kommunerna.

För mer information:
Simon Olsson

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte! Vi har äran att gästas av vår