Skatt på företagsamhet, flit och tillväxt – Stockholm drabbas av orättvis skatt

Uttalande
Stockholm den 20 juni 2016

Den rödgröna regeringen bedriver en Stockholmsfientlig politik som bygger hinder för nyföretagande, bostadsbyggande och tillväxt. Det är dags att skatteutjämningssystemet förändras i grunden. Detta säger Kristdemokraternas partidistriktsstyrelse i Stockholms stad

Regeringspolitiken har inte gynnat stockholmarna och med det nya skatteutjämningssystemet blir effekten av detta än mer kännbart. Ett försämrat jobbskatteavdrag, en höjd statlig inkomstskatt och ett försämrat ROT-avdrag innebär att hushållsekonomin för många påverkas negativt.
Det hämmar också Stockholm som arbetsmarknadsregion och leder till både färre jobb och färre arbetade timmar. Incitamenten att bygga bostäder minskar dessutom.

Under 2016 fick Stockholms stad betala omkring 550 miljoner mer i utjämningsskatt än året innan. Det motsvarar i teorin en skattehöjning på omkring 25 öre. Förändringar i utjämningssystemet som dessutom bidrar till att kostnaden för landstinget ökar från 855 miljoner kronor år 2015 till 2 726 miljoner kronor år 2020.

– Det är rimligt att någon form av utjämning finns men den måste utformas på ett smartare sätt som inte gör att Stockholm tex ska betala till stora städer som Göteborg och Malmö. Vi förespråkar att modellen görs kostnadsneutral för kommuner och landsinting, dvs att staten går och täcker upp kostnaderna, säger partidistriktet Stockholm stad.

Fakta om utjämningssystemet:
Systemet för kommunalekonomisk utjämning eller kommunala utjämningssystemet fördelar pengar till Sveriges kommuner och Sveriges landsting för att de ska kunna tillhandahålla likvärdig service oberoende av förhållanden som är svåra för kommunen att påverka.
Systemet finansieras huvudsakligen genom statliga anslag.
En mindre del av pengarna tas ut som en avgift från kommuner med hög skattekraft.
Det har ersatt tidigare riktade statliga bidrag till kommunerna.

För mer information:
Simon Olsson

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär