Skönhetsrådets kritik mot galleriakvarteret är obefogad

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

Pressmeddelande 2014-01-14

Ett kvarter mitt i City – husen mellan Hamngatan och Jakobsgatan där Gallerian ligger – ska byggas om och byggas på. I dagens DN kallar Stockholms skönhetsråd detta för ”rovdrift”. Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, är kritisk till detta uttalande.

− Stockholm ska vara en vacker, levande och attraktiv stad. Hur arkitekturen utvecklas är av stor vikt. Skönhetsrådet skulle behöva ha en mer pragmatisk inställning och inte ensidigt haka upp sig på enskilda byggnaders höjd. Det är viktigare att tala om husens innehåll och form än att stirra sig blind på antalet meter, säger Erik Slottner (KD).

− För Kristdemokraterna är det viktigt med ett levande City där stadsmiljön ständigt förbättras. Förslaget att bygga om kvarteret där Gallerian ligger kommer att bidra till att bland annat utveckla Brunkebergstorg, vilket jag tycker är mycket angeläget, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

DN Stockholm (15/1) rapporterar om denna nyhet.

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,