Skönhetsrådets kritik mot galleriakvarteret är obefogad

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

Pressmeddelande 2014-01-14

Ett kvarter mitt i City – husen mellan Hamngatan och Jakobsgatan där Gallerian ligger – ska byggas om och byggas på. I dagens DN kallar Stockholms skönhetsråd detta för ”rovdrift”. Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, är kritisk till detta uttalande.

− Stockholm ska vara en vacker, levande och attraktiv stad. Hur arkitekturen utvecklas är av stor vikt. Skönhetsrådet skulle behöva ha en mer pragmatisk inställning och inte ensidigt haka upp sig på enskilda byggnaders höjd. Det är viktigare att tala om husens innehåll och form än att stirra sig blind på antalet meter, säger Erik Slottner (KD).

− För Kristdemokraterna är det viktigt med ett levande City där stadsmiljön ständigt förbättras. Förslaget att bygga om kvarteret där Gallerian ligger kommer att bidra till att bland annat utveckla Brunkebergstorg, vilket jag tycker är mycket angeläget, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

DN Stockholm (15/1) rapporterar om denna nyhet.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde