Skyttegravspolitik löser inte förlossningsvården

I dag skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) om hur hon och många andra arbetar med att utveckla förlossningsvården i Stockholm. I en replik till Miljöpartiets Susanne Nordling i Dagens Arena skriver hon att kapaciteten ökar på sex förlossningsenheter i länet.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Skyttegravspolitik löser inte Stockholms förlossningsvård, MP

Det är enkelt för Susanne Nordling (MP) att ställa sig på barrikaderna och kritisera förlossningsvården i Stockholms läns landsting.

Hon oroar sig för valfriheten i förlossningsvården men samtidigt har inte hon eller hennes kompisar bland de rödgröna gjort mycket för att värna den heller.

Att BB Sophia öppnade var ett välkommet inslag och min önskan är att de hade kunnat fortsätta bedriva sin goda verksamhet. Nordling (MP) tydliggör de förutsättningar som jag och mina kollegor intensivt arbetar under.

Men det räcker inte med att förstå barnmorskornas ilska eller att bedriva skyttegravspolitik. Vi måste hitta konkreta lösningar och det ansvaret har vi ansvariga politiker, hälso- och sjukvårdsförvaltningen och övriga förlossningskliniker tagit genom att sökt en realistisk fördelning av de platser som inför framtiden behöver lösas.

Anledningen till att hälso- och sjukvårdsförvaltningen slutit ett avtal medPraktikertjänst om att verksamheten får avslutas tidigare är för att det kommer vara svårt för Praktikertjänst att upprätthålla kapaciteten och patientsäkerheten om en stor andel av personalen lämnar för andra arbeten. Sommarmånaderna är en ansträngd tid för vården och genom denna överenskommelse undviker vi förändringen under semestertider. BB Sophia kommer fram till sin stängning i maj att genomföra 1 100 förlossningar.

Södertälje sjukhus har åtagit sig att utveckla det koncept som Södra BBbedriver på Södersjukhuset. Det är en integrerad process för öppenvård, förlossning och eftervård som förstärker vårdkedja med mödra- och barnhälsovården.

På Södersjukhuset kommer en mindre ombyggnad att tidigareläggas vilket i sin tur skapar fyra nya förlossningsplatser.

Den kommande förlossningsbyggnaden vid S:t Görans sjukhus har länge dragits med en överklagan till mark- och miljödomstolen. Tidigare i veckan kunde vi berätta att landstinget har fått klartecken från mark- och miljööverdomstolen att gå vidare med bygget. Ett glädjande besked för Stockholms förlossningsvård men ett nederlag för de miljöpartister som ställt sig bakom överklagan.

Jag förstår barnmorskornas ilska, det är beklagligt att BB Sophia ska stänga. Men anledningen är Praktikertjänsts ekonomiska förluster. Landstinget har inte stängt ner verksamheten. Den förtvivlan som barnmorskor och blivande föräldrar har visat har gripit tag i mig och jag kan garantera att jag fortsätter att arbeta hårt för att lösa situationen för alla inblandade.

Vi arbetar ständigt med förlossningsvårdens utveckling. Nu prioriterar vi arbetet med att minska förlossningsskadorna, att värna barnmorskeledda enheter såsom Södra BB, att värna en god arbetsmiljö och att arbeta vidare mot målet med en barnmorska per födande.

I närtid utökar vi kapaciteten för de övriga sex förlossningsenheterna och söker lösningar som här och nu kräver vårt fokus. Det innebär inte på något vis en förminskning av förlossningsvårdens andra utmaningar.

Ella Bohlin (KD)
Landstingsråd med ansvar för kvinnors förlossningsvård

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt