Skyttegravspolitik löser inte förlossningsvården

I dag skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) om hur hon och många andra arbetar med att utveckla förlossningsvården i Stockholm. I en replik till Miljöpartiets Susanne Nordling i Dagens Arena skriver hon att kapaciteten ökar på sex förlossningsenheter i länet.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Skyttegravspolitik löser inte Stockholms förlossningsvård, MP

Det är enkelt för Susanne Nordling (MP) att ställa sig på barrikaderna och kritisera förlossningsvården i Stockholms läns landsting.

Hon oroar sig för valfriheten i förlossningsvården men samtidigt har inte hon eller hennes kompisar bland de rödgröna gjort mycket för att värna den heller.

Att BB Sophia öppnade var ett välkommet inslag och min önskan är att de hade kunnat fortsätta bedriva sin goda verksamhet. Nordling (MP) tydliggör de förutsättningar som jag och mina kollegor intensivt arbetar under.

Men det räcker inte med att förstå barnmorskornas ilska eller att bedriva skyttegravspolitik. Vi måste hitta konkreta lösningar och det ansvaret har vi ansvariga politiker, hälso- och sjukvårdsförvaltningen och övriga förlossningskliniker tagit genom att sökt en realistisk fördelning av de platser som inför framtiden behöver lösas.

Anledningen till att hälso- och sjukvårdsförvaltningen slutit ett avtal medPraktikertjänst om att verksamheten får avslutas tidigare är för att det kommer vara svårt för Praktikertjänst att upprätthålla kapaciteten och patientsäkerheten om en stor andel av personalen lämnar för andra arbeten. Sommarmånaderna är en ansträngd tid för vården och genom denna överenskommelse undviker vi förändringen under semestertider. BB Sophia kommer fram till sin stängning i maj att genomföra 1 100 förlossningar.

Södertälje sjukhus har åtagit sig att utveckla det koncept som Södra BBbedriver på Södersjukhuset. Det är en integrerad process för öppenvård, förlossning och eftervård som förstärker vårdkedja med mödra- och barnhälsovården.

På Södersjukhuset kommer en mindre ombyggnad att tidigareläggas vilket i sin tur skapar fyra nya förlossningsplatser.

Den kommande förlossningsbyggnaden vid S:t Görans sjukhus har länge dragits med en överklagan till mark- och miljödomstolen. Tidigare i veckan kunde vi berätta att landstinget har fått klartecken från mark- och miljööverdomstolen att gå vidare med bygget. Ett glädjande besked för Stockholms förlossningsvård men ett nederlag för de miljöpartister som ställt sig bakom överklagan.

Jag förstår barnmorskornas ilska, det är beklagligt att BB Sophia ska stänga. Men anledningen är Praktikertjänsts ekonomiska förluster. Landstinget har inte stängt ner verksamheten. Den förtvivlan som barnmorskor och blivande föräldrar har visat har gripit tag i mig och jag kan garantera att jag fortsätter att arbeta hårt för att lösa situationen för alla inblandade.

Vi arbetar ständigt med förlossningsvårdens utveckling. Nu prioriterar vi arbetet med att minska förlossningsskadorna, att värna barnmorskeledda enheter såsom Södra BB, att värna en god arbetsmiljö och att arbeta vidare mot målet med en barnmorska per födande.

I närtid utökar vi kapaciteten för de övriga sex förlossningsenheterna och söker lösningar som här och nu kräver vårt fokus. Det innebär inte på något vis en förminskning av förlossningsvårdens andra utmaningar.

Ella Bohlin (KD)
Landstingsråd med ansvar för kvinnors förlossningsvård

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde